Er du til FCK eller Brøndby? Din brug af sociale medie røber svaret

Emil Malte Simonsen,
medredaktør på Bureaubiz

Nye tal viser, det ikke kun er kulturelle værdisæt, der adskiller Danmarks to største fodboldklubber. Det viser sig også i fanskarens brug af sociale medier. Brøndbyfans er Danmarks mest aktive på Facebook, mens FCK-fans dominerer Instagram. FCK og Brøndbys kommunikationschefer giver bud på, om forskellene skyldes klubbernes fans eller forskellige strategier på de sociale medier.

Falcon.io har med deres benchmarkingværktøj Unmetric sammenlignet Superligaklubbernes aktivitet på de sociale medier i 2019. En undersøgelse, der domineres af tal fra F.C. København og Brøndby IF, der er langt foran de andre klubber på såvel Facebook som Instagram og Twitter. Og det viser sig ikke kun på grund af en større fanskare, men også i engagementet per fan.

Brøndbys fans er de klart mest engagerede på Facebook, mens FCK-fans er de klart mest aktive på Instagram. Og det er en tendens, man er bevidst om i F.C. København. Det er derfor video og potentielle fans, der er i højsædet hos de forsvarende danske mestre.

“Vi vil gerne møde vores fans og brugere der, hvor de er. Der er ingen tvivl om, at FCK’s fans er meget aktive på Instagram, og ikke mindst i de yngre grupper er det et medie, der virkelig har fart på. Vi forsøger hele tiden at følge udviklingen og se på det medieforbrug og den adfærd, vores fans – og potentielle nye fans – har.” – Jes Mortensen, kommunikationschef, Brøndby IF.

Video og potentielle fans
Kommunikationschefen i F.C. København, Jes Mortensen, bekræfter, at deres fans er flittige brugere af Instagram, hvor klubben har 124.000 følgere.

“Vi vil gerne møde vores fans og brugere der, hvor de er. Der er ingen tvivl om, at FCK’s fans er meget aktive på Instagram, og ikke mindst i de yngre grupper er det et medie, der virkelig har fart på. Vi forsøger hele tiden at følge udviklingen og se på det medieforbrug og den adfærd, vores fans – og potentielle nye fans – har.”

Jes Mortensen fortæller, at man i det hele taget prioriterer de social media-platforme højt i FCK:

“Men vi er meget aktive på Instagram og tænker også i engagement i det content, vi poster der. Samtidig har vi i en årrække arbejdet målrettet og virkelig prioriteret vores video-content, og det smitter også af på Instagram.”

På content-siden, hvor F.C. København også poster markant mere end Brøndby og resten af Superligaen – på Instagram knap 40 pct. flere posts end Brøndby – prioriterer F.C. København dog mere end video.

“Der er flere typer indhold, der virker godt. Transfernyheder, flotte detaljer fra banen og ikke mindst humor fungerer rigtigt godt. Det gør sig nok gældende på de fleste sociale medier i øvrigt,” siger Jes Mortensen.

Færre posts – mere fællesskab
Brøndby IF har på Facebook en fanskare på 155.000, men det er engagementet pr. fan, der viser sig markant højere end resten af Superligaens klubber – til trods for at F.C. København poster væsentligt mere.

“Vi prioriterer værdiskabende indhold frem for blot at producere en masse indhold. Nogle klubber poster næsten dobbelt så meget som os på Facebook, men vi kan se, at vores fans sætter mere pris på indhold, der engagerer dem og dyrker fællesskabet.” – Christian Schultz, kommunikationschef, Brøndby IF.

Brøndby IF’s kommunikationschef, Christian Schultz, forklarer, at klubben ellers ikke prioriterer Facebook højere end andre platforme.

“Brøndbys fans er i alle henseender meget engagerede i klubben. Det fællesskab, klubben er bygget på, afspejler sig også med et meget stort digitalt engagement på tværs af platforme. Så Facebook er ikke noget, vi dyrker mere end andre platforme. Først og fremmest ønsker vi at være aktuelle og relevante for vores fans uanset platform,” siger Christian Schultz.

Brøndby har markant færre posts i forhold til F.C. København på tværs af alle sociale medier – på Facebook poster Brøndby godt 33 pct. mindre end F.C. København. Og det er bevidst, for fællesskabet er en helt naturlig del af strategien, forklarer kommunikationschefen:

“Vi prioriterer værdiskabende indhold frem for blot at producere en masse indhold. Nogle klubber poster næsten dobbelt så meget som os på Facebook, men vi kan se, at vores fans sætter mere pris på indhold, der engagerer dem og dyrker fællesskabet.”

“Derfor er det kun naturligt for os, at vi udvikler indhold, der viser fællesskabet og de mere menneskelige sider af klubben, spillerne og vores fans,” siger Christian Schultz.

Demografi til forskel
Hos Falcon.io, der har indsamlet tallene, har man dog også en forklaring, der kan være med til at kaste lys over forskellene mellem klubbernes fans. Mikael Lemberg, der er director of product ecosystem hos Falcon.io – og i øvrigt erklæret Brøndbyfan – peger på demografiske forskelle i social media-brug i forhold til land og by.

“Pew Research Center afdækkede i 2019 demografien af amerikanske social media-brugere og fandt bl.a. frem til, at andelen af Instagram-brugere bliver højere, jo tættere på centrum af storbyer du kommer,” siger Mikael Lemberg.

“Jeg tror, denne tendens også findes i Danmark, hvilket er en del af forklaringen, eftersom Brøndby klassisk har haft flere fans uden for København. I sidste ende finder organisationer og brands som regel derhen, hvor deres vigtigste brugere er,” siger han.

“Men det viser også, at klubberne bag FCK og Brøndby har været dygtige til at vælge platforme og ramme deres fans der, hvor de er,” uddyber han.

Tal fra Falcon.io.