Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Internationale medier er hurtige til at dømme. Men de gamle teknologier dør ikke bare fordi der kommer nye til, skriver Berlingskes Poul Høi.

Er Facebook død?

Nej, så slemt er det ikke, men medierne har en tendens til – skriver Berlingskes Poul Høi – først at sætte nye teknologier op på en piedestal og derefter at pille dem ned igen og erklære dem døde.

Med overskrifter som: ’Er du træt af Facebook – du er ikke alene’, ’Facebook fatigue – det rammer os alle’, ’Vi trænger til en ferie fra Facebook’ og ’Er det slut med Facebook? – har internationale medier hævdet, at Facebook er fortid.

Baggrunden for dommedagsprofetierne var både en ny amerikansk undersøgelse, en regnskabsmeddelelse og Facebooks nye opfindelse ’Graph Search’.

Undersøgelsen, som var foretaget af Pew Research, fortalte at 61 procent af de adspurgte inden for det seneste år tog en kortere eller længere pause fra Facebook og kun 3 procent sagde at de ville bruge mere tid på Facebook.

Regnskabsmeddelelse fra Facebook fortalte om en vigende loyalitet blandt især yngre brugere.

Den nye opfindelse – Search Graph – blev introduceret, og forventningerne var sat enormt højt. Flere medier skrev om, at Facebook pønsede på at komme med en Facebook smartphone eller en Facebook tavle. Og så ’viste det sig bare at være noget så relativt banalt som en intern søgefunktion’, skriver Poul Høi. En søgefunktion som ovenikøbet efterfølgende har fået hårde ord med på vejen.

Al den negative omtale, som ovenstående har afstedkommet, har også Apple prøvet ligesom Skype og Spotify, skriver Høi, og årsagen er, at når de nye teknologier bliver mainstream, så finder folk nye græsgange. F.eks. Vine og Snapchat, som er det nye nye i USA. Derfor opstår overskrifter som ’Facebooks død’ og ’Apples undergang’.

Men de ’gamle’ teknologier dør ikke, skriver Berlingske-skribenten. De lever videre i bedste velgående side om side med de nye, der hele tiden kommer til, hvilket Steven Johnson har påvist i bogen: ’Where Good Ideas Come From’.

Således er hverken Microsoft Windows, den trykte avis, printeren, postvæsenet eller pladespilleren endnu blevet udryddet (Berlingske Business, p. 15).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club