Årets image-analyse fra Berlingske Businessmagasin, der udkommer i dag, er hurtigt fortalt, når det kommer til resultatet.
Knap 4000 erhvervsledere placerer Lego som nr. 1, Novo Nordisk som nr. 2 og A.P. Møller Mærsk som nr. 3. Nøjagtig som sidste år. Og DSB i bunden blandt de 140 virksomheder. også lige som sidste år.
Men i år er Advice blevet samarbejdspartner på analysen, og det har bl.a. betydet, at der er sat mere fokus på den digitale verdens betydning for image og branding.
Bl.a. har man stillet spørgsmål til erhvervsledernes forhold til sociale medier, og her viser det sig, at 51 pct. af de virksomheder, der har en profil på sociale medier mener, at de i mindre eller ingen grad har et kommercielt udbytte af deres tilstedeværelse.
I øvrigt har 46 pct. af virksomhederne i analysen ingen virksomhedsprofil på Facebook, og en tredjedel af erhvervslederne har ingen personlig profil.
4 ud af 10 vurderer i øvrigt, at lille indsigt i, hvad der reelt giver værdi på bundlinjen er en af de største strategiske udfordringer i forhold til at skulle agere i et åbent digitalt marked.
Generelt ser erhvervslederne deres virksomheder som digitalt parate..
“Selvom de på den ene side har en stærk tro på deres tilstedeværelse i den digitale verden, så er de dog samtidig bekymret over for, om der er for meget vanetænkning i virksomhederne til at de kan udnytte mulighederne,” sagde Ralf Lodberg fra Advice, da analysen blev præsenteret ved et arrangement på bureauet i aftes.
Det er ikke det eneste punkt, hvor erhvervsledere står i et dilemma. Ralf Lodberg fortalte om analyser, der viser, at 80 pct. af virksomheder mener, at de leverer overlegen kundeservice. Men kun 8 pct. af deres kunder mener det samme.
Palle Klinke Hansen fra IFO, der står bag analysen fortalte, at samlet set, så er imagescoren faldet med 8 pct. Erhvervslederne er altså noget mere negative i år i forhold til sidste år, og det udlagde Palle Klinke Hansen på en måde, der kan betragtes som positiv for en bureaubranche.
“Den lavere imagescore fremkommer bl.a. på områder som ledelse, troværdighed og innovation. Jeg tror, det handler om, at tiderne er blevet mere gunstige, og at erhvervslederne nu bedømmer hårdere i forhold til, om virksomhederne udnytter mulighederne. Måske er der skåret lidt rigeligt nu, og fokus bør flyttes til vækst og innovation,” sagde Palle Klinke Hansen.
Han konstaterede samtidig, at der er et uudnyttet kommunikationspotentiale.
“Imaget hos de ledere, der kender virksomhederne godt, er uændret. Til gengæld falder det hos dem med et mere overfladisk og mediestyret kendskab. Der er altså plads til at kommunikere og skabe sig et bedre image,” sagde Palle Klinke Hansen.