Engang var det smukt, at design var smukt og funktionelt. Men det er ikke længere tilstrækkeligt. I dag skal design tænkes ind i forretningsmodellen , fordi det har stor betydning for virksomhedernes konkurrenceevne.
Det er konklusionen på en plan fra erhvervsminister Annette Vilhemsen.
En del af planen går ud på at etablere et partnerskab mellem Danmarks førende virksomheder og de kreative designbureauer.
Selvom partnerskabet vil bestå af større danske virksomheder og danske designbureauer, er det tanken - ifølge erhvervsministeren, at ’nogle af de mindre virksomheder begynder at samarbejde tættere og at de på den måde står stærkere som underleverandører’, siger hun til Berlingske.
Det er samtidig tanken, at partnerskabet skal give de store virksomheder adgang til den nyeste viden og de nyeste trends inden for design – især vedr. nye materialer, Big Data og ny teknologi.
Hvordan partnerskabet skal etableres er ikke helt på plads, men ifølge Berlingske bliver det sandsynligvis et sekretariat, der skal varetage aktiviteterne i partnerskaberne.
Berlingske fremhæver Designit, som et af de designbureauer, der allerede nu arbejder med store kunder i både Danmark og udlandet om at udvikle produkter og services.
Ifølge adm.dir. Martin Delfer har danske virksomheder en udfordring i det lave produktivitetsniveau samt at fastholde en høj pris for de danske varer.
”Derfor er det andre ting, vi skal konkurrere på. Det handler om relevans, om brugeroplevelse og samtidig at få den digitale verden til at spille sammen med produkter. Det er ikke det, vi kan kalde ’design classic’. Jeg kalder det design 2.0 og det kræver en helt anden måde at tænke på”, siger Martin Delfer til Berlingske.
Martin Delfer håber på, at partnerskabet kan få flere virksomheder til at forstå, at design kan spille en rolle i forretningsudviklingen (Berlingske Business, p. 10-11).