Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Godt nok tabte TV 2 i Højesteret i en sag om ulovlige rabatter. Men det bliver svært at dokumentere, at de ulovlige rabatter har givet en økonomisk gevinst. Det viser markedstal.

Tv-selskaber som Viasat og SBS har truet med store beløb som erstatningskrav mod TV 2 i forbindelse med, at stationen tabte en sag om volumenrabatter i Højesteret. Men et erstatningskrav kræver, at man kan godtgøre at have lidt et tab, og det kan blive svært for tv-stationerne – i hvert fald hvis man kigger på forskellige markedstal.

Mediabureauerne formidler langt den største del af reklamekronerne til tv-markedet, og i henhold til Mediaindex’et fra Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) blev der kanaliseret reklamekroner for 2,086 mia. kr. til tv i 2010. Der ligger en smule, som ikke kommer gennem mediabureauerne, og lægger man derfor yderligere 5 pct. til, får man et marked på ca. 2,19 mia. kr.

Kigger man så på TV 2’s andel af seningen, så ligger den samlet på omkring 56. Overfører man den andel til omsætning, burde det give TV 2 en omsætning på ca. 1,22 mia. kr.

TV 2 har netop offentliggjort regnskab, og det viser, at man i 2010 solgte reklamer for 1,318 mia. kr. Det giver en lidt større andel end 60, men det er der ikke noget mærkeligt i, siger Trading director i Group M, der omfatter fem mediabureauer og lidt over 40 pct. af reklamemarkedet.

“TV 2 kan noget som de andre ikke kan – nemlig at levere dækning – d.v.s. kontakt til langt det største antal danskere. Derfor står de altid først på listen, og det kan meget let give dem en lidt større andel af omsætningen,” siger Kenneth Brenøe og tilføjer:

“Jeg har kigget på vores egne tal, og jeg synes det ser ud til, at tallene for seerandele og omsætningsandele ligger meget tæt. Der er i hvert fald ikke noget, der indikerer, at den rabat, som er blevet erklæret ulovlig har haft betydning for allokeringen af reklamekroner.”

Det er specifikt den såkaldte volumenrabat, hvor en annoncør kan opnå en ekstra rabat på hele købet, hvis man kommer over nogle specifikke omsætningsgrænser.

“Ud fra en juridisk betragtning kan det være fornuftigt nok, at TV 2 ikke må anvende en sådan rabat. Men køb af tv-tid er meget komplekst, og her spiller volumenrabatten kun en mindre rolle. Jeg har i hvert fald svært ved at se de røde lamper blinke,” siger Kenneth Brenøe.

Mens tallene viser, at det kan blive svært at løfte en bevisbyrde om at have lidt et tab som følge af den ulovlige rabat, så er regnskabet fra TV 2 egnet til at give en flov smag i munden på et andet område.

TV 2 har brugt en bastant krisesnak til at få gennemført en brugerbetaling på hovedkanalen, men det er svært at få øje på krisen i tallene. Og i TV 2’s budgetter for de kommende år forventer man allerede til næste år at få mere end en halv mia. kr. mere i kassen. En del fra et reklamemarked, der vokser i øjeblikket – og så over 300 mio. kr. mere i abonnement.

Disse tal skal sættes i relation til et regnskab, der viste et driftsresultat på plus 60 mio. kr. og et samlet overskud på 353 mio. kr.

Kommentarer

  1. Hvis ikke de ulovlige rabatter havde givet en økonomisk gevinst til TV2, så var de vel ikke fortsat med dem i 8 år.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club