Et år efter uheldet: Tiger Woods i desperat PR-comeback

Peter Engholm
25@mail.dk

Det detroniserede golf-ikon har lige nu fat i de rigtige PR-værktøjer, men bruger dem forkert og på det forkerte tidspunkt.

I disse dage for et år siden kørte golfspilleren Tiger Woods galt i sin bil – og skeletterne raslede ud af skabet i form af utroskab og elskerinder.

Det blev indledningen på en personlig og sportslig nedtur. I næsten et halvt år holdt Tiger Woods sig fra turneringer, og også på PR-siden holdt han ekstremt lav profil.

På golfbanen er han for længst tilbage – selv om det langt fra er den go’e gamle Tiger, man ser – men bortset fra en dristig Nike-reklame i april, hvori Tiger Woods afdøde far konfronterer ham med spørgsmål om hans tanker og følelser, så har den tidligere verdens-etter ikke gjort meget væsen af sig på kommunikationsfronten.

Det sker så nu, men ikke på nogen overbevisende måde, beretter AdAge.

“Det kommer en tid, hvor han er nødt til at komme tilbage som kommunikatør – han kan ikke gemme sig for evigt – men når det sker omkring ét-året for uheldet, så virker det ikke klogt,” siger Chris Rosica, adm. direktør for PR-firmaet Paramus.

Tiger Woods har ellers haft travlt: Han har skrevet en klumme i Newsweek “How I’ve Redefined Victory”, deltaget i et halvtimes-interview på en stor ESPN-radiostation og genoptaget sin twitter, der har ligget stille siden juni 2009.

“Twitter er et sted, hvor han er nødt til at være. Men hvis du ikke kommunikerer på en stærk og provokerende måde, så er du der bare, og får hverken indflydelse eller bliver taget alvorligt,” siger PR-eksperten Doug Drotman fra New York.

Timing er én ting, eksekvering er en anden, og mange stiller allerede spørgsmålstegn med Tiger Woods oprigtighed: Sportsskribenten i St. Louis Post-Dispatch, Bernie Miklasz, kalder Woods PR-indsats for et stykke arbejde udført af “en desperat sælger.”

Golf-analytiker, Jason Sobel fra ESPN, skrev om radio-interviewet, at Woods nok engang afleverede stive svar. Og dét vel at mærke på spørgsmål, der lagde op til en mere følelsesladet reaktion: “I stedet for lidenskab viste han hele følelsesregisteret fra en person, der læser højt af stikordskort.”

Chris Rosica er enig med Doug Drotman om, at Twitter er god mulighed for Tiger Woods. På to døgn fik golfspilleren 230.000 followers, men han bør tilbyde noget af værdi til andre – tips og fif – og ikke bruge det for egen vindings skyld.