Et af Danmarks hotteste webbureauer tjener gode penge

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Hello Monday er blevet femdoblet på to år. Men bureauet har ingen ambition om at blive stor, så nu er den markante vækst overstået.

Lønomkostningerne har fået lov at løbe løbsk i 2011 i Hello Monday – men det har ikke gjort noget, for bureauet har fortsat en imponerende udvikling og præsterer et stærkt regnskab for 2011.

Nu skal det tilføjes, at Hello Monday i 2010 udbetalte lønninger langt under branchens gennemsnit, fordi de fem partnere satsede på vækst uden at omkostningerne løb løbsk. Så væksten i de gennemsnitlige personaleomkostninger på næsten 50 pct. bringer blot bureauet op i nærheden af branchens gennemsnit.

Offentliggørelsen af regnskabet kom lige oven på, at Hello Monday blev årets digitale bureau i fredags ved Creative Circle Award – lige som sidste år – så bureauet cementerede ikke bare sin position, som et af Danmarks hotteste digitale bureauer – det viser også, at det kan tjene penge.

Det er andet år i træk, at væksten er betydelig, og Hello Monday er på to år blevet femdoblet – med afdelinger i både København og New York.

Satsningen på New York afdelingen var ikke engang en bevidst strategi men udtryk for, at den ene af partnerne gerne ville flytte derover. Det har dog ikke været en dårlig satsning, idet New York-afdelingen har leveret et overskud på en million kroner.

Efter to år med markant vækst, så er forventningerne nu mere afdæmpede.

“Vi skal ikke være store. Vi ønsker at fastholde vores koncept, hvor vi er en lille gruppe centrale personer, der kan fokusere på opgaverne. Vi er ved at finde et leje, og derfor vil de kommende år ikke fremvise samme vækstrater,” siger Anders Jessen, der er en af partnerne i bureauet.

Nøgletal for Hello Monday

  • Bruttoavance 12,4 mio. kr. +53,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,033 mio. kr. +14,8 pct.
  • Lønandel 50,3 (38,8)
  • Resultat af primær drift +4,605 mio. kr. + 26,7 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz