Et af Danmarks største bureauer får ny direktør

Peter Engholm
25@mail.dk

Jimmi Eriksen stopper i Merkle ved udgangen af oktober og fratræder sin stilling som direktør. Martin Bochineck vender retur på posten.

Merkle har skiftet navn et par gange, men det piller ikke det mindste ved det stabile i bureauets succes gennem de seneste 10-15 år. Merkle er med sine godt 331 mio. kr. i bruttoavance i seneste regnskabsår landets tredjestørste bureau, kun overgået af mastodonten Wunderman og hele GroupM under ét. 

Nu skifter Merkle Denmark direktør. Det er sådan set sket allerede nu, idet Martin Bochineck har afløst Jimmi Eriksen på posten, men sidstnævnte fratræder dog først pr. 31. oktober.

Jimmi Eriksen har været på bureauet i godt 11 år og været direktør i treethalvt år. Bureaubiz bragte ved hans tiltræden dette portræt af ham og bureauchef Wendy Petersen.

Martin Bochineck har i forvejen en lang titel, der dækker over hans to roller i den Dentsu-ejede koncern: CEO Northern Europe & EMEA samt Lead for experience & commerce at Merkle. 

”Merkle Denmark skal have en direktør, og det bliver så mig. Vi har reelt ikke en leder pr. land, og Jimmis rolle har snarere været at lede Nordeuropa sammen med mig. Med hans farvel grupperer vi lidt om, og derfor søger vi ikke en afløser på posten,” siger Martin Bochineck, der var med til at stifte bureauet, der dengang hed Magnetix, i 2000 og var CEO frem til marts 2020. 

Jimmi Eriksen har haft direktør-titlen i Danmark, men jobbet var – som Martin Bochineck forklarer – at være CCO for Merkle i Nordeuropa. 

Han har sagt op, fordi han skal noget andet – og at fremtiden i den forbindelse “er på plads”. Så længe han er hos Merkle, venter han imidlertid med at konkretisere.  

Martin Bochineck understreger, at parterne siger farvel helt udramatisk, og at de fortsat er gode venner.