Et af verdens ældste bureauer genopstår i Danmark

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Halbye Kaag JWT dropper nu Halbye og Kaag og tager i stedet navnet på et af verdens ældste bureaubrands.

Da Carlton & Smith i 1868 åbnede som bureau var det et af de første i USA. I 1878 købte James Walter Thompson så bureauet for 1300 USD og omdøbte det til J. Walter Thompson

Det brand har således næsten 140 år på bagen og er dermed et af verdens ældste bureaubrands. Det har tidligere været til stede på det danske marked, men i de sidste mange år har det været som JWT i Halbye Kaag JWT.

Det slutter nu. Halbye og Kaag bliver droppet og fremover vil bureauet lyde navnet J. Walter Thompson Copenhagen

“Der skal ske noget nyt på bureauet, og hverken Steen Halbye eller Carsten Kaag har været aktive længe. Desuden har vi et globalt bureaubrand med mere end 130 års historie, og som således repræsenterer en stor kontinuitet. Bureauet skal fortsat være et lokalt bureau med lokale folk og lokale kunder, men vi synes, at der er en passende anledning til at tage det navn, som vi er kendt under overalt i verden,” siger Toby Hoare, der er CEO for JWT Europe.

Men det er ikke kun på navnet, at der sker noget nyt. Som Bureaubiz kunne fortælle i sidste uge, så har Thomas Thorstholm og Simon Wooller forladt deres poster som henholdsvis adm. dir. og kreativ dir. og er blevet erstattet af Anders Hageskov og David Asmussen, der hidtil har varetaget rollerne som kontaktdirektør og bureauets anden kreative direktør.

Thomas Thorstholm og Simon Wooller er begge fortsat involveret i projekter.

“Selvom Thomas og Simon ikke kunne blive enige med hovedkontoret i London om fremtiden, så har de gjort det godt, og jeg er glad for, at skiftet har kunnet foregå på en sådan måde, at de fortsat er involveret i bureauet,” siger Anders Hageskov.

Toby Hoare vedkender sig gerne en fodbold-analogi, når han skal forklare ledelses-skiftet. Der var ikke noget galt med ledelsens arbejde – men der var bare behov for et trænerskift.

“Der er et rigtig godt hold på bureauet, så fundamentet er på plads. Vi må bare konstatere, at det ikke rigtig er lykkedes at få det til at folde sig ud, og bureauet er ikke blevet til det, som vi har håbet på,” siger Toby Hoare og fortsætter:

“I sådan en situation er det, at man kan ty til at få nogle friske øjne på – at man som i en fodboldklub udskifter træneren. Et bureau er holdarbejde lige som en fodbold-klub, men et andet leder-team har en anden tilgang til arbejdet med mennesker og kunder – og kan på den måde få noget nyt til at ske.”

Toby Hoare understreger samtidig, at den nye ledelse samtidig vil få mere støtte fra netværket.

Nye initiativer på vej

Derudover er der selvfølgelig også forskellige initiativer på vej – men der ligger ikke en fuldt færdig pakke – der bliver tale om en proces, der går i gang.

“J. Walter Thompson er vores reklamebureau brand, men inden for JWT er vi i gang med at opbygge forskellige netværk inden for digital, content og activation. Jeg vil ikke love, at de enkelte netværk bliver oprettet i Danmark – der er dog en god mulighed for det – men det afhænger af, om vi kan lykkes med at få masse nok i dem. Men det er helt sikkert netværk, som holdet i København kommer til at trække på,” siger Toby Hoare.

Han understreger JWTs dedikation til at have et stærkt bureau i Danmark J. Walter Thompson er ikke til stede i Norge og Sverige, og vil derfor være helt ude af Norden, hvis ikke man er i Danmark.

Og så er der en klar vækst-dagsorden.

“Vækst er ikke vigtig for tallene alene, men vækst er vigtig i forhold til at kunne tiltrække gode folk og kunne tilbyde dem udviklingsmuligheder. Vi har et godt fundament, men mener at der både er spændende folk og spændende kunder på markedet og de muligheder skal vi forfølge,” siger Toby Hoare og fortsætter:

“Bureauet i København har haft et godt ry i netværket som et både klogt og eftertænksomt bureau. Vi skal have retænkt bureauet med et fokus på godt kreativt arbejde, der skaber resultater for kunderne.”