Trods øget markedsandel i USA vælger Volkswagen reelt at sige farvel til Crispin Porter & Bogusky, der ikke deltager i konkurrencer om eksisterende kunder.

VW øgede i juli sin markedsandel i USA fra 1,6 til 2 pct. Og så fyrer man sit bureau gemme fire år, Crispin Porter & Bogusky, som Kim Boisen for nylig omtalte som verdens bedste.

Går man tættere på markedsandelen, dækker den over, at salget faldt 13,5 pct., mens markedet under ét faldt endnu mere – med 32 pct.

Så mens USA gradbøjer slemt, så er der globalt set mere gang i Volkswagen, der haler ind på bl.a. Toyota og General Motor, og desuden har vundet slaget med – og i sidste ende om – Porsche. Endelig er Fiats tidligere marketingchef, Luca De Meo, kommet til Folkevogn som ny global marketingchef.

AdAge citerer Tim Ellis, vicepresident marketing i Volkswagen of America for denne situationsrapport:

“Vores mål er hastigt at øge vores volumen i en modent marked, og det kræver, at VW-brandet udvikler sig i en mere relevant mainstream retning – og samtdig inspirerer vores base af entusiaster. Vi har derfor re-evalueret vores forretningsområder og efter grundige overvejelser besluttet at tage de nødvendige forholdsregler, der sikrer, at vi har den rette bureaupartner i hus.”

Bureaukonsulenterne Roth Associates vil nu stå for gennemgangen af bureausamarbejder.

Hos Crispin Porter føler man sig privilegerede over samarbejdet og er ekstremt stolte over resultaterne gennem de seneste fire år. Man understreger husreglen om ikke at deltage i reviews af bureauets budgetter – og her gør man ingen undtalgelse … og ønsker derfor Volkswagen alt godt fremover.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club