Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

BETC i Paris skulle have et nyt kontor til sine 900 medarbejdere. Det blev til en løsning, hvor man har åbnet bureauet op over for omgivelserne.

Visionerne har fået lov til at flyve højt, da det franske bureau, BETC, gik i gang med at planlægge deres nye Paris-kontor. Resultatet er blevet til en kombination af byudvikling og kreativ smeltedigel – en slags kulturel Torvehaller.

Bureauet har åbnet sig op mod det omgivende samfund og i langt højere grad gjort sig til en del af det. Derved bliver det også til et bud på fremtidens bureau i en tid, hvor man tiltagende forlader konceptet om at god kommunikation kommer ud af nogle kreative, der lukker sig inde i et rum og sender hvid røg ud, når de er klar med løsningen.

Signe Zacher Carlsen, der er Senior Tekstforfatter hos OgilvyOne, har fornylig afleveret et Lommer-legat om fremtidens markedsføring, hvor hun netop konstaterer behovet for at åbne meget mere op over for det omgivende samfund.

“Idéen om at åbne op og inddrage mange former for kreativitet i markedsføring er – ud over at det er sjovt og fedt – også nødvendig for at bevare relevansen for alle de kreative mennesker, vi taler med. Det er den slags bureauer håber og tror, jeg fremtiden er bygget af,” siger hun.

BETC valgte i stedet for det centrale Paris at søge ud i kanten – der hvor Paris møder landet – til kommunen Pantin. Her fandt man ved Canal de l’Ourcq en gammel lagerbygning, hvor det krævede fantasi at se den forvandlet.

Men fantasi er vel netop, hvad man bør finde hos et reklamebureau.

Titlen på bygningen er Les Magasin Generaux, og de 20.000 kvadratmeter er nu forvandlet til et kreativt hub.

Værsgo – her skal vores nye kontor være. Les Magasin Generaux FØR. (Foto: Meffre & Marchand)


Og efter. Foto: Phillipe Garcia


Foto: Herve Abbadie

BETCs 900 medarbejdere fylder ca. en fjerdedel og så er der ellers gjort plads til en række andre aktiviteter.

  • 1800 kvadratmeter er dedikeret til produktion af film, musik, design, radio og digital – et område, der har fået titlen The Garage.
  • Bureauets cafe og restaurant på over 1000 kvadratmeter er gjort til et media-bibliotek, hvor indbyggerne i kommunen både kan nyde et økologisk måltid samt arbejde, snakke og læse.
  • Desuden vil bygningen samarbejde med kulturelle institutioner i nabolaget som f.eks. gallerier, kunsthåndværk, dans og musik.
  • Til januar vil stedet – kurateret af BETC – blive rammen om Magasin Generaux event indeholdende kunst, musik, mad, tech, dans og innovation fra hele verden.

BETC har arbejdet tæt sammen med byrådet for at sikre, at Les Magasin Generaux bidrager til lokal-miljøet.

Renoveringen af bygningen blev lagt i hænderne på arkitekten, Frederic Jung, og man har desuden samarbejdet med eksperter inden for workplace, design og arkitektur.

“Succesfuld moderne forretning sker, hvor kulturen møder erhvervslivet og entreprenørskabet. Vores ambition for Les Magasin Generaux er at facilitere forbindelsen mellem forskellige industrier for at fremme eksperimenteringen og udforskende samarbejder med henblik på at udvikle og vokse,” siger Rémi Babinet, der er medstifter af og formand for BETC.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club