Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Med regnskabet for 2008 og en vækst i bruttoavance på 20 pct. manifesterer Maxus Communication sig nu som et nyt selvstændigt mediabureau-brand i WPP-familien.

Sidste år gled regnskabet for Maxus Communications forbi uden den store opmærksomhed – bl.a. fordi det blev set i sammenhæng med Mediaedge:cia.

Til adm. dir. Niels Viby’s store fortrydelse. For han er udstyret med opgaven at bygge Maxus til et selvstændigt brand på lige fod med andre bureauer som f.eks. Mindshare og Mediacom

Godt nok er Maxus fortsat formelt en del af koncernregnskabet for Mediaedge:cia – men det er mere formelt end af gavn. Maxus skal ses uafhængigt og der aflægges da også nu regnskab, hvor man for første gang kan sammenligne to hele år – nemlig 2007 og 2008.

Og det er et regnskab, som Niels Viby gerne vil prale med. Først og fremmest fordi bruttoavancen er steget med 20 pct.

Den primære drift er faldet en del, men det skyldes, at bureauet har afholdt store omkostning til flytning og renovering samt personale.

“Vi er på knap 3 år, vokset til 15 medarbejdere og haft en konstant vækst trods nogle svære vilkår. Vi er fullservice, har etableret både analyse, broadcast og interactive afdelinger inhouse, og håndterer store kunder som f.eks. Saxo Bank. Så jeg er stolt over resultatet”, siger Niels Viby.

Nøgletal for Maxus

  • Omsætning 165,776 mio. kr. -4,3 pct.
  • Bruttoavance 12,026 mio. kr. +20,4 pct.
  • Lønandel 60 (46)
  • Resultat af primær drift 0,258 mio. kr. -75 pct.
  • Resultat før skat 1,48 mio. kr. +23,8 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club