EU-kommissionen: Er reklameafgiften statsstøtte?

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Den endelige ikrafttræden af afgiften på tilbudsaviser trækker ud. Imens er regeringen i gang med at bruge af de 400 mio. kroner, der skulle komme ind på afgiften.

Problemerne om den bebudede reklameafgift på 400 mio. kr. træder frem i dagens Børsen, hvor avisen over to sider beskæftiger sig med vanskelighederne med at få EU-kommissionen til at godkende afgiften.

For selv om afgiften blev vedtaget af Folketinget i december 2012, og aftalen om at indføre den blev vedtaget allerede i november 2011, så er EU-kommissionen stadig i gang med at finde ud af, om reklameafgiften er en form for statsstøtte – til de medier, der ikke belægges med afgiften.

Ekspert i EU-konkurrenceregler, Søren Andersen fra Copenhagen Economics, har vurderet afgiften på vegne af Danske Distributører. Han siger til Børsen:

”Vores hovedargument er, at afgiften forvrider konkurrencen mellem de tryksager, der har et redaktionelt indhold, og de, som ikke har det. For afgiften pålægges kun dem, som ikke har det indhold”.

Samtidig er regeringen begyndt at bruge af de 400 mio. kroner i form af en grøn check til skatteborgere med lav indkomst.

Socialdemokraternes skatteordfører, Thomas Jensen, erkender, at der er et problem med finansieringen i år, men regner ikke med, at det bliver et problem efterfølgende:

”Den skal meget gerne træde i kraft i 2014. For 2013 må regeringen finde frem til en overgangsfinansering. Men det er der ikke truffet beslutning om endnu” (Børsen, p. 20-21).