Opdateret – med ekstra-til-Bacon samt Eurobest Young Creatives.
Fra 31 lande er indsendt næsten 3000 arbejder ved årets Eurobest – lillesøsteren til Cannes Lions og det uofficielle europamesterskab i reklame.
Indsendelserne er blevet bedømt af jurymedlemmerne – herunder Lasse Hinke, creative director hos Wibroe, Duckert & Partners, og Ole Hoffmann, partner og senior art director, &Co. – og Eurobest kan nu præsentere en shorttliste på 640 arbejder.
35 af de nominerede er danske fordelt på 10 forskellige cases, der igen er fordelt på 11 bureauer og 3 produktionsselskaber.
Topscoreren er Ikeas Cirkulär fra Accenture Song, Marketsquare og Dentsu X med 10 shortlister fordelt på ikke færre end 7 forskellige hoved-kategorier.
Backup Ukraine (Polycam og Unesco) fra Virtue får 7 shortlister, mens Chillboards (Coors Light) fra Nord DDB følger lige efter med 5 shortlister.
Læger uden grænser-filmen Click fra The Unicorn og New Land får 3 shortlister, det samme får Bacon for sit Samsung-arbejde, mens både Audika fra &Co. og New Land og Københavnerbænken fra TV 2 og TV 2 Creative får 2 shortlister hver.
Læg dertil et dansk talentteam i finalen i Eurobest Young Creatives. Her er der i modsætning til Cannes Lions blot en enkelt ungdomskonkurrence, men til gengæld med flere deltagere og med krav om flere kanaler, al den stund at den er integreret.
I alt 87 teams fra Europa har dystet, og Helga Askehave og Simon Bigaard, begge fra Advice, er blandt de 5 shortlistede teams.
Mandag den 12. december offentliggøres vinderne af guld, sølv og bronze, men Grand Prix’er og special awards følger to dage senere.
Eurobest 2022 – shortliste (danske arbejder)
Case, kunde, bureau
Brand Experience & Activation
- Chillboards
Coors Light
Nord DDB - Cirkulär
Ikea
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu X - Backup Ukraine
Polycom, Unesco, Blue Shield
Virtue
Creative business transformation
- Cirkulär
Ikea
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu X - Cirkulär
Ikea
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu X
Creative ecommerce
- Cirkulär
Ikea
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu X
Creative strategy
- Cirkulär
Ikea
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu X
Design
- Cirkulär
Ikea
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu X - Chillboards
Coors Light
Nord DDB
Digital craft
- Backup Ukraine
Polycom, Unesco, Blue Shield
Virtue
Direct
- Backup Ukraine
Polycom, Unesco, Blue Shield
Virtue
Film
- Forever Fans
Carlsberg
Worth Your While Agency, New Land, Drive Studios - Click
Læger Uden Grænser
The Unicorn og New Land - Join The Flip Side
Samsung Galaxy Z Flip4
Wieden+Kennedy og Bacon - Join The Flip Side
Samsung Galaxy Z Flip4
Wieden+Kennedy og Bacon
Film craft
- Join the flip side
Samsung
Bacon - Click
Læger Uden Grænser
The Unicorn og New Land - Click
Læger Uden Grænser
The Unicorn og New Land
Healthcare
- Love your ears
Audika
&Co. og New Land - Love your ears
Audika
&Co. og New Land
Industry craft
- Chillboards
Coors Light
Nord DDB
Innovation
- Backup Ukraine
Polycom, Unesco, Blue Shield
Virtue
Integrated
- Cirkulär
Ikea
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu X
Media
- Escape the loop – how teens became aware of early OCD signs
International OCD foundation
Ogilvy - Københavnerbænken
TV 2
TV 2 Creative - Københavnerbænken
TV 2
TV 2 Creative - Cirkulär
Ikea
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu X - Cirkulär
Ikea
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu X - Cirkulär
Ikea
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu X - Backup Ukraine
Polycom, Unesco, Blue Shield
Virtue
Mobile
- Backup Ukraine
Polycom, Unesco, Blue Shield
Virtue
Outdoor
- Swedish seedballs
Ikea og WWF
Robert/Boisen & Like-minded - Chillboards
Coors Light
Nord DDB - Chillboards
Coors Light
Nord DDB
PR
- Backup Ukraine
Polycom, Unesco, Blue Shield
Virtue
Young Creatives
- Helga Askehave og Simon Bigaard, Advice