Ex-paradisoer gør unge opmærksomme på corona

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

De unge skal selv komme med løsningen på, hvordan man fester ansvarligt i Lungeforeningens nye kampagne: Hvem deler du spyt med? Bag kampagnen står kommunikationshuset Sincera. Se filmen.

Hvordan får man et budskab igennem til en ung målgruppe? Man taler til dem på deres præmisser – og med et overraskende twist.

Det er udgangspunktet for den nye coronakampagne ’Hvem deler du spyt med?’, der er udviklet af Lungeforeningen og kommunikationshuset Sincera.

Kampagnefilmen, som er udviklet af WeareCube, er skruet sammen som et eksperiment, hvor 11 tidligere Paradise Hotel-deltagere fester, med alt hvad der hører sig til af kys, dans, råb og skrål, beer pong og ølbong.

Hvad deltagerne ikke ved er, at ølbongen forinden er blevet smurt med en gel, som kun kan ses i UV-lys, og som smitter af på alt, hvad den kommer i nærheden af.

Godt inde i festen bliver lyset slukket, UV’en tændt og gelen er nu overalt – til de unges store overraskelse og væmmelse.

Foto: Daniel Overbeck

“Det kan være svært at forholde sig til sygdom og død, når man er ung og rask. Til gengæld er det let at forstå, at det er ulækkert at få ’lort’ i munden. Vi har fået analyseret en bunke brugte ølbongs, og på hver tredje fandt vi colibakterier. Det har vi valgt at bruge aktivt i kampagnen i et håb om at skabe en rygmarvsreaktion, som forhåbentlig får langvarig effekt,” siger Kim Hellmuth, partner i Sincera.

Tanken med kampagnen er at få de unge til at reflektere over deres festvaner uden at give dem løsningen på, hvad de alternativt skal gøre.

Derfor er der konkurrence, hvor man kan komme med forslag til, hvordan man fester og er sammen på en ansvarlig og coronasikker måde.

Den, der giver det bedste bud på en sikker coronafest, vinder en en privatkoncert med rapperen Tessa.

Kampagnen, der blev lanceret i weekenden og kører til og med uge 44, er blevet vist på Facebook og Instagram med omkring en mio. visninger, er realitydeltagerne fra kampagnen også engageret som influenter og spreder budskabet og konkurrencen på deres egne kanaler.  Desuden bliver kampagnen vist på outdoor og på busser, som er sponseret af Out of Home Media.

Kampagnen er finansieret af Innovationsfonden, Tuborgfondets Akutpulje og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.