Experimentarium slår dørene op til nyt brandunivers

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Kontrapunkt står bag alt fra brandstrategi, visuel identitet, website og skiltning samt lanceringskampagne.

Når Experimentarium genåbner efter en omfattende renovation, sker det med et nyt  brandunivers,

Det nye brandunivers, der omfatter den visuelle identitet på både website og i selve Eksperimentariet- såsom typografi, logo, skiltning og uniformer – er skabt af designbureauet Kontrapunkt.

”Det var vigtigt for os at få et kreativt og ambitiøst udtryk, der understøtter Experimentariums rolle i samfundet, som det sted, der kan så frø i fremtidens videnskabsmænd- og kvinder. Vores fornemmeste opgave er at gøre det komplekse vedkommende og vores gæster en anelse klogere på verden omkring os,” siger Experimentariums kommercielle direktør, Mette Broksø Thygesen og fortsatter:

“Det er ret unikt, at man hos os bruger hele kroppen og ikke kun hovedet til at blive klogere. Kontrapunkt har fra starten udfordret os til at tænke netop det transformative, det pirrende og nysgerrige ind i alle dele af vores nye brand”.

Hun har i øvrigt tidligere arbejdet sammen med Kontrapunkt, da hun var kommerciel direktør på Den Blå Planet.

Ifølge Kontrapunkt består det nye website af overraskende elementer, en pirrende typografi, en dynamisk visuel identitet og en tone of voice, der skiller sig ud.

”På Experimentarium tror man på, at viden og nysgerrighed spirer bedre, hvis gæsterne selv har en finger med i spillet, og den legende følelse skulle selvfølgelig gå igen I brandoplevelsen,” siger Kontrapunkts Client Director og Partner, Nicoline Klareskov om processen med at skabe Experimentariums nye brand.

Hun fortsætter: “Det betyder, at alle dele af brandet understøtter ambitionen om at transformere mennesker i mødet med naturvidenskab og teknologi – uanset alder. Det legende og intuitive taler til børn, mens den involverende og lidt skæve kommunikation også vækker det voksne publikum.”

Kontrapunkt har for Experimentarium lavet en outdoorkampagne bestående af kulturbannere i København samt animerede tv-spots, der er startet i denne uge (se gif’en øverst i artiklen).