Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Danske Bank holder fast i sine bureaurelationer, lød det i fredags. Alligevel har man nu valgt Mensch til et rebranding-projekt, der bliver fundamentet for den fremtidige markedsføring. Eivind Kolding afvises at have haft en rolle i bureauvalget.

Det var en sandhed med modifikationer, da Danske Bank i fredags oplyste, at den nye marketingorganisation, der bl.a. indebar et farvel til Joachim Rubow, ingen indflydelse får på bankens bureaurelationer.

For allerede her få dage efter kommer det frem, at man har valgt at placere et rebranding-projekt – ikke hos Zupa Recommended, der er den faste samarbejdspartner, men derimod hos Mensch.

Og der er ikke tale om et niche-projekt. Der er tale om et projekt, der skal etablere Danske Bank som et fælles brand i alle ni lande, hvor banken er aktiv, og det omfatter også Danmark.

D.v.s. at Zupa Recommended kommer til at eksekvere på baggrund af den rebranding, som Mensch skal skabe.

Camilla Dahl Hansen, der har ansvaret for strategi og branding i Group Communications, understreger dog, at der er tale om et tilvalg af et nyt bureau – ikke et fravalg af det eksisterende bureau.

“Vi fortsætter med de bureaukonstellationer, vi har på nuværende tidspunkt,” siger Camilla og uddyber udtrykket “på nuværende tidspunkt”:

“Vi har en ny CEO, vi har en helt ny organisation. Vi går fra at have flere forskellige brands i forskellige lande til at arbejde under et fælles brand i tværgående forretningsenheder, og så er det svært at spå om fremtiden,” siger Camilla Dahl Hansen

Mensch er valgt direkte uden konkurrence eller sonderinger hos andre bureauer. Det kan give næring til en spekulation om, at Eivind Kolding har spillet en rolle, fordi han kender Mensch fra sin Maersk-tid, hvor bureauet stod for lanceringen af det meget ambitiøse Daily Maersk projekt.

Men Eivind Kolding har ikke spillet nogen rolle i valget af Mensch, fortæller Camilla Dahl Hansen.

“Vi kender bureaumarkedet ret godt, og på den baggrund så vi Mensch som den type bureau, vi har brug for. Og efter en række møder, hvor vi har mødt folk på Mensch og fået præsenteret cases, var vi sikre i vores valg. Zupa Recommended arbejder i Danmark, og vi har brug for et bureau til rebrandingen, der skal arbejde tværgående, i forhold til lande” siger Camilla Dahl Hansen.

Uanset forsikringerne, så kan Camilla Dahl Hansens udtalelser og beslutningen om at hyre Mensch ikke undgå at rette fokus på samarbejdet med Zupa Recommended.

Bare dét at bureauet nu skal til at arbejde sammen med nye marketingafdelinger – fordi den, der hyrede bureauet, er væk – er nok til at give de fleste bureauer nervøse trækninger, og Mensch’ ankomst på scenen samt den manglende garanti for fremtiden stiller ikke sagen bedre. Partner hos Zupa Recommended, Niels Ranum erkender da også, at det er en ny situation, men ser ikke noget odiøst i beslutningen om at hyre Mensch.

“Vi arbejder for Danske Bank i Danmark, og vi har masser af projekter i gang. Det står ikke skrevet nogen steder, at de skal bruge os til et sådant rebranding-projekt, og jeg glæder mig til at se, hvad der kommer ud af det,” siger Niels Ranum og fortsætter:

“Men når det er sagt, så er vi da ganske klar over, at der er skabt en række forandringer, som giver os en ny verden at forholde os til.”

Rebrandingen blev nævnt i første del af maj, da Danske Banks nye ledelse blev offentliggjort, og Camilla Dahl Hansen fortæller, at det først var der, at arbejdet med opgaven blev sat i gang. Der har således været travlt – og er det fortsat. Projektet skal være færdigt til efteråret.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club