Af Peter Engholm 25@mail.dk

Mens Føtex satte 100.000 Knolø-fans som mål – og har en femtedel – så gik Wupti.com den anden vej: Ingen mål for Facebook-gruppens størrelse og nu 177.000 fans.

I påsken skulle Føtex’ nye reklameunivers, det gudsforladte Knolø, have rundet 100.000 fans på Facebook. Medarbejderne blev aktiveret og lovet påskeæg, hvis det lykkedes, men det gjorde det ikke.

Blot 20.000 fans, men Føtex’ salgs- og marketingdirektør, Niels Sterndorff, var alligevel stolt og understregede, at reklameuniverser tager tid at udvikle – og nævnte i den forbindelse bl.a. Wupti.com som eksempel.

Og det var nu ikke noget dårligt eksempel, for Wupti.com lancerede i reklameblokken altmuligmanden Pede fra den suspekte biks, Kanonpriser.dk, og selvsamme Pede har i skrivende stund næsten 177.000 fans på Facebook.

På Bureaubiz var der indledningsvist tørre debat-tæsk, da de kreative direktør, Mads Ohrt fra McCann og Bo Mahnfeldt fra AdStore, formastede sig til at rose filmene. Men på Facebook er der tilsyneladende ingen modhager.

“Det er i dag Danmarks største kommercielle Facebook-gruppe. Vi var ikke i tvivl om, at Pede som person ville skabe reaktioner, og Facebook var tænkt ind fra begyndelsen. Det var ret nærliggende, fordi der var en specifik person som afsender, og derfor oprettede vi allerde meget tidligt i forløbet en Facebook-profil til Pede og senerehen også en gruppe. Kanonpriser.dk var ejet af en fynsk privatperson, og den købte vi – for navnet lå godt til Pede,” siger Christoffer Back, adm. direktør i Co+Høgh, der er reklamebureau for Wupti.com.

Bureaubiz’ debattører kritiserede i sidste uge Føtex’ Facebook-strategi – bl.a. for at have et fast mål for fangruppens størrelse, og for at gøre det mål til genstand for en konkurrence blandt Føtex-medarbejdere. Den slags skaber ikke et dybere engagement, lød det.

I tilfældet Wupti.com har der sat mål for besøgstallet på kanonpriser.dk, men ikke for fanskaren på Pedes Facebook-profil. Christoffer Back ønsker ikke at kommentere Føtex’ Facebook-initiativ, heller ikke målet om de 100.000 fans, som Føtex-medarbejderne blev sat ind for at skaffe, men siger helt overordnet:

“En Facebook-gruppe handler om at ku’ li’. Facebook er et vindue, som den enkelte bruger til at fortælle om sig selv. Grundtanken er at profilere sig, og derfor skal man passe på ikke overvurdere det interessante i ens brand. Er det f.eks. Wupti.com eller Pede, der er interessant for brugerne? Jeg vil sige det sådan, at gruppen næppe består af 177.000 entusiaster inden for elektronik-indkøb,” siger Christoffer Back.

Han understreger, at udgangspunktet for Pede-på-Facebook var en ydmyghed over for kommunikationskanalen – især “når man beder folk om at have brandet hængende i en kæde om halsen”, og når der ikke findes en hel manual af erfaringer inden for dette felt.

“Vi må blot sætte vores lid til, at brugerne kan lide Pede. Annoncører bør i al fald ikke tro, at man skal på Facebook lige meget hvad – og tro, at det bliver en succes af sig selv. For det er ikke annoncør og bureau, der skaber gruppen, det er brugerne,” siger Christoffer Back.

177.000 fans – og hvad så? Hvad vil I med dem?

“Holde kommunikationsuniverset i gang – ud fra det, Facebook-brugerne har købt ind på: Nemlig Pedes måde at være og udtrykke sig på. Kanalen skal ikke bruges til klare kommercielle budskaber. Hvis det skete, så ville medlemmerne ret hastigt forlade gruppen. Vi skal i stedet vedligeholde kendskabet til Pede og Wupti.com – på Pedes præmissser, vel at mærke,” siger Christoffer Back.

Kunne man have opnået det samme succes for Wupti.com uden Facebook?

“Ja, det vil jeg mene. Men gruppen er en positiv sideeffekt,” siger Christoffer Back.

Facebook-gruppen for Pede kan ses her.

Kommentarer

  1. Nu er vi så igen ude i at man forfejlet tror det handler om mængde og spredning til så mange som mulig. Netop det modsatte er tilfældet. Man måler ikke Social Media Marketing via Branding strategiske værktøjer. læs evt. denne http://bit.ly/FBcocain

  2. Nemlig Steffen!
    Om man har 10K eller 177K fans er ikke væsentligt. Det er i princippet bare folk der synes personen Pede er fed – lisom DSB’s Harry eller havenisserne også har været det.

    Tricket herfra bliver – som artiklen også nævner – at holde hjulene i gang og indirekte få nogle af de mange fans ind og købe noget på wupti.com. At have mange fans på FB er ikke nødvendigvis værdiskabende for virksomheden, men det er et rigtig godt udgangspunkt for succes på sociale medier.

  3. FB fansider for Wupti Pede, Viasats havenisser, DSB Harry og andre bureauskabte antihelte har næppe nogen målbar værdi som sales driver. De er alene parenteser i folks selviscenesatte onlineidentitet som ikke genererer mersalg af nogen art – det skulle da lige være merchandise i form af dukker, ikke selve kerneydelsen, de reklamerer for.

    Kommentarerne på Wupti Pedes side er i kategorien ”fladpandet chat og pubertære ligegyldigheder” og sælger hverken elektronik eller giver Wupti.com nogen som helst form for markedsindsigt.

    Dér, hvor en FB side skaber ægte, og målbar, værdi for en virksomhed, er når associering med et produkt eller brand har en reel værdi for brugeren.

    Et godt eksempel på en branche, der har fat i den lange ende i social media marketing er musikudrustning. Her fungerer FB sider begge veje – virksomhederne deler alt fra produktopdateringer og messenyheder til software bug fixes og kunstnerinterviews med brugerne, som kvitterer med produktrelevant feedback og videndeling – både med virksomheden og andre fans. Ud over, at det har crowd sourcing som spin off hvorved virksomhederne høster vigtige markedstrends og forslag til produktforbedringer, så fungerer langt de fleste musikbrands FBsider som fora og deres fans som produktevangelister.

    Og jeg er ked af at breake nyheden, men en sådan værdi opnås desværre ikke ved tilknytning til et køleskab eller et supermarkeds elevrekruttering – uanset hvor mange fjogede karakterer og onlineuniverser mine kreative artsfæller kommer op med.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club