Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk

Det er nu blevet muligt at fravælge betalt politisk indhold på Facebook. Det skal give brugerne mere kontrol, men ændrer ikke noget for annoncørerne, siger Facebooks danske landechef.

Facebook har fra torsdag d. 4. marts gjort det muligt for sine brugere at fravælge bl.a. politiske annoncer i deres nyhedsfeed.

Ifølge landechef for Facebook i Danmark, Pia Tandrup, baserer ændringen sig på feedback fra brugere om, at de gerne vil have muligheden for at begrænse mængden af det politiske indhold, de møder på platformen.

”Vi forsøger at give den enkelte bruger lidt større kontrol over, hvilken type af annoncer de bliver eksponeret for. Vi har derfor givet mulighed for at fravælge bl.a. politiske annoncer og annoncer om samfundsmæssige problemstillinger, der kan være politiserede.”


Pia Tandrup, landechef for Facebook i Danmark

Hun siger, at Facebook ikke kommer til at ændre på noget i forhold til annoncørerne, da opdateringen ifølge hende betyder lige vilkår for alle.

”Som annoncør kan man risikere, at der er nogle i målgruppen, der nu har valgt ikke at se den type af indhold. I dag kan man også vælge at fjerne indhold, man ikke vil se på eller interesserer sig for. Det nye er, at man kan fravælge alle typer af politiske annoncer.”

Ophæver politisk reklameforbud i USA
Hidtil har annoncer med politisk indhold og social issues, som Facebook kalder politiseret samfundsmæssigt indhold, været markeret med en disclaimer, der fortæller, hvem annoncen er betalt af. Med opdateringen er det nu muligt helt at fravælge politisk indhold, der er ’betalt af’ nogen.

De nye kontrolmuligheder træder i kraft i 98 lande, og følger ifølge Facebook udrulningen fra USA og Brasilien i 2020. Spørgsmålet om politisk betalt indhold på sociale medier har netop været til debat i forbindelse med valget i USA. Her lavede Facebook et midlertidigt forbud mod politiske annoncer for deres amerikanske brugere. Det ophæves med opdateringen.

Ifølge Pia Tandrup er det ikke et spørgsmål om at afpolitisere Facebook, men et udtryk for, at man vil give brugerne flere muligheder for at styre, hvad de møder på Facebooks platform.

Skal jeg som bruger forstå Facebook som et personaliseret rum – mit Facebook – og ikke som et offentligt rum?

”Ja det kan man godt sige. Vi hylder generelt den demokratiske og åbne samtale. Selvfølgelig er der regler – vi vil fx ikke have pædofile og terrorister. Men der er også mulighed for selv at fravælge indhold,” siger Pia Tandrup og fortsætter:

”Vi vil have, at vores brugere skal have mest muligt at have sagt i forhold til, hvad der er i deres feed. Hvis man ikke er interesseret i at få politiserende indhold som reklamer i sit feed, så kan man nu fravælge det. Vi vil sikre, at reklamerne er så relevante som muligt.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club