Spekulationerne om, at Facebook skal børsnoteres har gennem tiden været mange, og de fik fornylig meget næring, da de kom frem i Wall Street Journal.
Angiveligt sigtes der mod en børsnotering i foråret, og det amerikanske medie, AdAge, kæder disse planer sammen med nyheden om, at Facebook og Heineken nu har indgået en global aftale, hvor det hollandske bryggeri vil betale for konsulenthjælp og adgang til nye produkter. Heineken har ikke villet sætte beløb på aftalen.
Facebook har tidligere indgået en tilsvarende aftale med spiritus-giganten Diageo til en værdi af over 50 mio. kr., og AdAge noterer, at Facebook søger at knytte sig stærkere til de store annoncører forud for en børsnotering.
Desuden kæmper Facebook med at få en større markedsandel af online annoncering. Den er ifølge eMarketer på 6,4 pct., mens Googles er på 40,8 pct.
“Gennem denne aftale vil Facebook forsyne Heineken med en global marketing-platform, der når millioner af mennesker, samt adgang til Facebooks ekspertise i at bygge langsigtede relationer mellem brands og deres publikum,” lyder det i en erklæring fra Heineken.
Heineken har tidligere indgået en aftale med Google af nogenlunde tilsvarende karakter. Bryggeriet understreger, at man ser Google og Facebook som to forskellige platforme og afviser, at Facebook-aftalen får betydning for Google-aftalen.
Blandt de første initiativer på Facebook vil være en kampagne, der skal promovere ansvarligt drikkeri.