Facebook lukker Facebook-kampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

Prøv at koble af: Sluk for Facebook i en uge, så giver vi et tekrus. God kampagne, mente svenske Kobbs Te, og blev bakket op af brugere – og koblet fra af Facebook.

“Vi får det ikke godt af konstant at være opkoblet, tilgængelige og inden for rækkevidde. Jeg bruger selv Facebook og synes, at det er et fantastisk værktøj i hverdagen, men det er vigtigt at kunne koble af fra den sociale stress en gang i mellem,” siger Charlotta Stensson, sortimentchef hos svenske Löfbergs Lila, der markedsfører Kobbs Te.

Således introduceredes en Facebook-kampagne i sidste uge, hvor brugerne, der tog imod en op- og udfordring til koble af, fik muligheden for at sætte et skilt – “Koblet fra” – på sit profilbillede, og en nedtælling begyndte. Klarede man sig igennem en uge uden Facebook, fik man et tekrus fra Kobbs.

Kampagnen var populær, skriver Kobbs – i al fald nåede flere hundrede personer at melde sig under fanerne … indtil Facebook stoppede legen efter et par dage.

“Vi undskylder naturligvis over for Facebook, men vil fortsat belønne de mennesker, der kobler af med os fremover,” siger Kobbs på sit kampagnesite – og brandmanager Kathrine Löfberg supplerer over for Resume.se:

“Havde vi vidst, at det ville gå sådan, så havde vi måske gjort det på en anden måde og afstemt det med Facebook forinden. Vi arbejder på en lignende udfordring og fastholder ideen om at koble af.”

Deltagerne i den fra-koblede kampagne får deres tekrus samt en pose te for ulejligheden.