Facebook øger salget i Københavns Lufthavne

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

De, der følger lufthavnen på Facebook er mere tilbøjelige til at handle ind i lufthavnsbutikkerne end de øvrige kunder i lufthavnen.

For to et halvt år siden formulerede Københavns Lufthavne en overordnet strategi for lufthavnens digitale udtryk.

Det betød bl.a. en beslutning om at være tilstede på Facebook. Københavns Lufthavne har haft hjælp af IUMs digitale selskab, Marvelous, til dette arbejde og om strategien siger managing director, Christian Strand til Børsen.

”Det handler om at vise en mere uformel side af lufthavnen og så handler det om at få indholdet til at skabe en loyalitet og krog i brugerne hele tiden. Udfordringen for en lufthavne er jo, at den kun kommunikerer med folk, der er på vej ud at rejse.”

Han fortæller videre, at man skal være opmærksom på, at brug af Facebook ikke kan skabe et hurtigt salg, men ved et langt sejt træk kan skabe loyalitet.

Siden kommerciel direktør i Københavns Lufthavne, Karen Bender og hendes team formulerede den digitale strategi, er omsætningen steget fra 3,34 mia. kr. til 3,64 mia. kr – og heraf kommer omkring halvdelen fra detailområdet.

Samtidig er der 41 procent af brugerne på Facebook, der handler i butikkerne, når de er i lufthavnen, mens det kun er 20 procent af øvrige kunder, der handler ind i lufthavnens butikker.

Lufthavnen arbejder på, at man fremadrettet også kan bruge Facebook til at gøre rejseoplevelsen mere komfortabel, bl.a. ved at foretage check-in via det sociale medie.

Børsen, p. 22-23.