Af Peter Engholm 25@mail.dk

En række ændringer i brugernes personlige indstillinger var ved at bringe det sociale medie i konflikt med advokater, myndigheder og mange andre. Hurtig reaktion har undgået krisen.

Bagerens børn får aldrig brød, og sociale medier evner ikke at kommunikere til sine brugere. Facebook-grundlæggeren Mark Zuckerberg søger i al fald at gøre den seneste tids flodbølge af kritik til et spørgsmål om kommunikation.

“Vi lavede en masse ændringer på én gang, og hvad vi ikke gjorde særligt godt, var at kommunikere det, vi var i gang med,” siger Zuckerberg ifølge AdAge.

Kritikken er gået på ændringerne af Facebook-brugernes personlige indstillinger – og den manglende sikkerhed omkring dem. Og at der var mange ændringer, har Zuckerberg helt ret i: 50 forskellige indstillinger og fortrolighedspolitik, der nu er længere end USA’s forfatning.

Forenkling er nu mantraet hos Facebook, og ved at trække de forrige ændringer tilbage og erstatte dem med en langt mere simpel og overskuelig måde for brugerne at håndtere, hvem der har adgang til de forskellige informationer, har det sociale medie tilsyneladende formået at ride stormen af.

I al fald vurderer de eksperter, AdAge har talt med, at klodens hurtigst-voksende internet-brand nok har undgået – takket være den hurtige respons – at lide skade på længere sigt.

Og det sker i sidste øjeblik, for organisationer, advokater og den amerikanske kongres stod klar i en voksende kø med hvæssede sværd – klar til at svinge dem over Facebook.

“Lakken er ridset, men skaden er næppe dyb. De reagerede hurtigt nok til at undgå det,” siger Bryan Wiener, adm. direktør i det digitale bureau 360i.

Fra politisk side er man fuld gang med en favoritdisciplin – at vende på en femøre:

“Facebook har hørt sine brugere og indset, at en større beskyttelse af private oplysninger var nødvendigt. Det er et klart skridt i den rigtige retning, som Facebook bør roses for,” siger New York-senator Charles Schumer – en tidligere skarp kritiker af det sociale netværk.

Andre eks-kritikere er levende i deres billedvalg: At privat-indstillingerne ikke blev et Facebook-Tjernobyl, men kun et mindre udslip.

 

Kommentarer

  1. Men uanset hurtig reaktionstid kommer vi ikke udenom, at Facebook opsamler uendelige mængder informationer om hver enkelt af os. Og at disse informationer bliver brugt til meget detaljeret profilering. De personlige data vil blive solgt videre, og kan derfor misbruges. Det er bekymrende at så få bekymre sig om reel beskyttelse af data.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club