Af Rune Eklund Meidell, journalist
Kilde: Getty Images.

Ny undersøgelse viser, at danskerne brugte Facebook til at tale om familie og ikke mindst børn i 2017. På Twitter diskuterede vi politik og sport. Samtidig rykker de unge formentlig fra Facebook til Instagram.

Om du er mest til Facebook eller Twitter, fortæller måske mere om dig selv, end man lige skulle tro.

Analysebureauet Overskrift.dk har analyseret danskernes adfærd på de sociale medier for hele 2017.

Tendensen er klar. Børn var det mest brugte ord på Facebook i 2017. Desuden taler vi om familie og kultur, og så bruger vi Facebook til at handle med hinanden.

Den arketypiske Facebook-bruger er en kvinde

»Den typiske Facebook-bruger er en kvinde over 35 år. Hun bruger Facebook til de hverdagsagtige ting. Hun fortæller om sit eget liv, om børnene og ferier,« siger digital rådgiver Astrid Haug.

Hun uddyber, at kvinden på 35 desuden bruger Facebook-grupper for at have kontakt med andre forældre for eksempel fra børnenes fodboldhold.

Desuden er den typiske Facebook-bruger også på mediet for at finde gode tilbud. Det afspejler sig i undersøgelsen ved, at nogle af de største grupper på Facebook er markedspladser som ”Loppemarkeder i Danmark” og ”Private Ting og Tøj til Salg i København”.

Ifølge digital strategikonsulent Peter Svarre er Facebook blevet mediet for den almindelige dansker. Det er en udvikling, der er fortsat gennem hele 2017.

»Facebook er blevet endnu bredere og endnu mere en del af folks almindelige liv. Det er det almindelige menneskes almindelige liv, hvor de diskuterer almindelige ting,« siger han.

Internationale undersøgelser viser samtidig en forskydning, hvor unge i dag i mindre grad bruger Facebook, mens de ældre er rykket ind på mediet.

»Da jeg startede med at være på Facebook for 12 år siden, var det lidt nørdet. Og brugerne var unge mennesker. Nu er Facebook for de midaldrende. Folk har markedspladser, de taler om børn, om familie og sommerhus,« siger han.

Det, vi taler om på Facebook


De mest anvendte ord på Facebook i 2017. 

De mest anvendte ord på Facebook i 2017 var ord som børn, pris og gratis. Også tillykke er blandt de mest anvendte ord. Kommune rangerer også højt, men det skal ses i lyset af kommunalvalget i 2017.

Undersøgelsen af Facebook bygger på de offentligt tilgængelige, danske profiler. Almindelige lukkede profiler er ikke talt med. Men hvis de var det, ville vi blot i endnu højere grad se, at mediet er for den almindelige dansker, mener Peter Svarre.

»Hvis man kunne se samtalerne for de lukkede profiler, ville der formentlig være endnu mere snak om hortensiaen i haven og kæledyret,« siger han.

Familien er klart i centrum på Facebook på de danske Facebook-profiler.

Retter vi blikket ud mod vores omverden, bliver det tydeligt, at unge i højere grad taler om druk og sex på Facebook, mens de ældre generationer har familien på hjernen. 

Er du på Twitter, er du til politik og sport

Er du derimod på Twitter, er du højst sandsynligt journalist, pr-medarbejder eller politiker. Eller også interesserer du dig bare for fodbold.

»Twitter-brugeren er en storbyboer, typisk en københavner, typisk en journalist eller en med tilknytning til det politiske miljø. Der er også flere mænd. Det vil nok være en mand omkring de 40, der bruger det til mere arbejdsrelaterede ting, til at få nyheder og skabe nyheder eller til hobbyrelaterede ting som sport eller tv-programmer,« siger Astrid Haug.

Peter Svarre er enig. Selv om karakteristikken i høj grad er en kliché, har den noget på sig, mener han.

Undersøgelsen viser overraskende, at danskerne er blevet færre på Twitter gennem 2017. Ifølge Overskrift.dk er 27.000 brugere faldet fra i løbet af året.

Det skyldes, at Twitter i højere grad er blevet et nichemedie, forklarer Peter Svarre.

»Det er en ret hardcore kerne, som er på Twitter, og som ikke bliver så meget større. Det er ikke dem, der forlader Twitter. Jeg har på fornemmelsen, at der er almindelige mennesker og virksomheder, der har forsøgt sig på Twitter, men som er kørt surt i det,« siger han.

Twitter kan hurtigt blive meget indforstået med hashtags og indforståede samtaler, mener han. Det gør, at folk og virksomheder falder fra på mediet.

Men det er synd, mener han, for belønningen ved at være på Twitter kan være stor, hvis man ønsker, at ens budskab kommer igennem til journalister og magthavere.

Analysen bliver delt af Stefan Bøgh-Andersen, der er direktør for og partner i Overskrift.dk. Han mener, at Twitter godt kan være svært at komme i gang, hvorimod Facebook er et mere tilgængeligt socialt medie.

Sport er stort på Twitter

De største emner på Twitter i 2017.

Sport og ikke mindst fodbold er også stort på Twitter. Det kommer blandt andet til udtryk i, at superligaens hashtag #sldk rangerer blandt de mest brugte.

Desuden er det danske sportsnavne, der har flest følgere på mediet. Den nyslåede Grand Slam-vinder Caroline Wozniacki ligger i toppen med tre millioner følgere. Det skyldes dog primært følgere fra andre lande end Danmark.

#MeeToo boomede i oktober

Hashtagget #MeeToo kom fra USA, men slog i 2017 også igennem i Danmark, viser undersøgelsen. Alene i tredje uge af oktober blev det brugt 2.263 gange af danske profiler.

Blogs er yt, Instagram er hot

Stefan Bøgh-Andersen fra firmaet, der står bag undersøgelsen, hæfter sig desuden ved, at de har registreret en tilbagegang i antallet af danske blogs. Fra 2015 til 2017 har de registreret en halvering af blogs fra over 12.000 til under 6.000 i dag.

»Hvis man ville til orde før i tiden, så skulle du have din egen platform. Det behøver man ikke i dag. Du kan skrive noget på Facebook eller bruge en hvilken som helst anden platform,« siger han.

Samtidig er antallet af danske brugere på Instagram fra 2016 til 2017 steget med 22.000. Det skal nok ses som udtryk for, at Facebook, der ejer Instagram, prøver at gøre mediet til en konkurrent til Snapchat, hvor de unge i høj grad er, mener Peter Svarre.

Du kan selv gå på opdagelse i undersøgelsen her. Det kræver, at man i første omgang tilmelder sig Overskrift.dk’s nyhedsbrev.

Artiklen blev først bragt på Bias

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. Skriv til britta@bureaubiz.dk og få et godt tilbud. Du kan også ringe på  71 74 79 91

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • Årligt gå-hjem-møde
Køb nu

Kommentarer