Facebook taber terræn på listen over verdens mest værdifulde brands

peng

BrandZ Top 100 placerer nok en gang Apple som en sikker nr. 1 på listen over de mest værdifulde globale brands. Google er ny 2’er, mens Facebook dratter ud af Top20 … og Top30.

Det er næppe den store overraskelse, at Apple topper WPP og Millward Brown Optimors liste over de mest værdifulde globale brands; BrandZ Top 100. For det har koncernen gjort før, og afstanden ned til nr. 2 er overvældende – over 400 mia. kr. 

Det nye på listen, der været udarbejdet de seneste otte år, er, at Google har sneget sig foran IBM og nu indtager andenpladsen, og at Microsofts brand-værdi er skrumpet ni pct. – og det udløser et fald fra 5. til 7. pladsen.

Uden for Top10 kan Apple-konkurrenten Samsung fremhæves for et ryk på 25 pladser til nr. 30, med en stigning i brand-værdien på 51 pct.

Facebook er nr. 31 på listen, og således er den børsnoterede virksomhed ikke blot ude af Top30, men også Top20. Brand-værdien for sidste års nr. 19 er skrumpet med 36 pct. – større fald ses ikke på Top50. Og kun det japansk-ejede teleselskab, NTT DoCoMo, falder mere på Top100 end Facebook.

Toppen af BrandZ Top 100 – Klodens mest værdifulde brands (sidste års placering)

  1. Apple (1). 185,1 mia. dollar
  2. Google (3). 113,7 mia. dollar
  3. IBM (2). 112,5 mia. dollar
  4. McDonald’s (4). 90,3 mia. dollar
  5. Coca-Cola (6) 78,4 mia. dollar
  6. AT&T (8). 75,5 mia. dollar
  7. Microsoft (5) 69,8 mia. dollar
  8. Marlboro (9). 69,4 mia. dollar
  9. Visa (15). 56,1 mia. dollar
  10. China Mobile (10). 55,4 mia. dollar