Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip fra tirsdagens aviser: Læs om Facebook samt om S og SF, der vil stoppe uddannelsesreklamer for en halv mia. og Brøndby, der vil skaffe hundredevis af sponsorer.

“Vores næste store skridt bliver e-handel. Vi prøver at ændre marketing fra at være en marketing-push til en personlig anbefaling”.

Det siger Facebooks internationale forretningsudvikler, Christian Hernandez Gallardo og fortsætter:

“Og det er noget, der kommer til at gøre en kæmpe forskel, fordi kunderne derved får råd fra folk, de kender, mens butikkerne kan udnytte den viden om deres besøgende til at optimere salget”.

Facebook chefen vil give virksomhederne data, der viser, hvor meget salg, der er i købere, der kommer fra Facebook, samt disses demografi, for at virksomhederne aktivt kan bruge disse informationer.

Et eksempel på dette er Levi’s, der viser produkter på deres site afhængig af, hvilken type kunde, der besøger siden og samtidig kan man via Facebook se, hvilke typer bukser ens venner kan lide, og hvilke der er mest populære i det område man bor i. Levi’s bruger samtidig informationer, om hvilke typer bukser, der er mest populære i forskellige lande, til at hjælpe med distributionsbeslutninger.

Ved at følge de besøgendes færden på nettet og samtidig overvåge sociale netværk, kan virksomheder dermed finde såkaldte nøglepersoner. Det er dem, der sender et budskab afsted, der efterfølgende spreder sig som ringe i vandet på grund af deres mange forbindelser (Berlingske Business p, 14-15).

Skoler bruger over en halv milliard kroner på markedsføring – S og SF ønsker stramninger

I 2010 brugte danske uddannelsesinstitutioner inkl. universiteterne ca. 465 mio. kroner på markedsføring.

Det falder nogle politikere for brystet, at en del af skolens udgifter går til reklamer, blandt andet foreslår SF og S et etisk reklamekodeks, der skal føre til, at uddannelserne kollektivt sænker reklameforbruget og hvis det ikke hjælper, foreslår de, at der indføres et loft over, hvor mange penge, uddannelserne må bruge på markedsføring.

Det er Venstre og Konservative uenige i, idet de pointerer, at det kun er omkring een procent af skolernes budgetter, der går til markedsføring og at uddannelsesstederne i øvrigt er selvstyrende institutioner.

Skolernes reklameforbrug er uændret fra 2008 til 2010 ifølge en opgørelse fra Undervisningsministeriet.

Udgifter til reklame fra enkelte uddannelsessteder:

  • Københavns Universitet: 3,4 mio. kr.
  • Danmarks Tekniske Universitet: 6,5 mio. kr.
  • Copenhagen Business School: 7,3 mio. kr.
  • Erhvervsskoler: 76,5 mio. Kr.
  • Professionshøjskoler (lærere, pædagoger og sygeplejersker): 82 mio. kr.
  • Samlede reklameudgifter til uddannelsessteder ekskl. universiteter: 428 mio.kr.
  • Samlede reklamebudgifter til uddannelsessteder inkl. universiteter: ca. 465 mio. kr.

(Jyllands-Posten, forsiden og p. 7).

Brøndby IF vil skaffe hundreder af sponsorer

Brøndby IFs nye adm.dir. Jan Lockhart er klar med en ny sponsorstrategi, der skal give flere penge i kassen. Planen er at iværksætte et nyt initiativ, der skal skaffe flere hundrede sponsorer. Konceptet går ud på at knytte fans og sponsorer tættere sammen.

Det skal ske ved at tilbyde sæsonkortholdere favorable priser, hvis de handler hos sponsorerne. Det er individuelt, hvilken procentuel rabat sponsorerne vil tilbyde, men et sted mellem et par procent og måske helt op til 10 procent vurderes at være niveauet.

“Vi er generelt dygtige til sponsorpleje, men vi har manglet et værktøj til at binde sponsorer og fans tættere sammen. Hvis vi får flere sponsorkroner ind, så kan vi købe bedre spillere. Det medfører som udgangspunkt bedre resultater, hvilket jo i sidste ende i særdeleshed gavner fansene. Det er helt afgørende, at vi evner at gøre vores økonomi mindre afhængig af resultaterne på banen”, siger den nye direktør.

Tidligere har ambitionen været at finde en hovedsponsor, der ville spytte op mod 20 mio. kr. i den slunkne kasse årligt, men den sportslige deroute har besværliggjort mulighederne.

“Jeg må bare erkende, at 20 mio. kr. for et hovedsponsorat er i overkanten af, hvad vi kan forvente. Når vi får det sportslige på fode igen, så bør det imidlertid ikke blive et problem at overstige det beløb”, siger Jan Lockhart, der regner med at have en hovedsponsor klar inden for en måned.

Ifølge Christian Vollerslev, der er adm.dir. i sponsorbureauet Promovator, er det fornuftigt af Brøndby at sænke forventningerne til en hovedsponsor.

“Det er altid vanskeligt at sætte en eksakt værdi på et hovedsponsorat, fordi det for det første er genstand for udbud og efterspørgsel, for det andet fordi det er afhængig af den sportslige succes, Champions League, eksponering, bonusordninger etc. For det tredje fordi et hovedsponsorat oftest er koblet op omkring en eller anden form for salg som eksempelvis Carlsbergs hovedsponsorat i F.C. København og OB, hvor man har ølsalget på de to stadioner. Når det er sagt, så er det min vurdering, at et hovedsponsorat i Brøndby IF har en forventet værdi på mellem 10 og 15 mio. kr. årligt”, siger Christian Vollerslev.

Han roser klubbens nye sponsorinitiativ. “Det er ekstremt begavet, at man som den første udbyder går ud og tænker i at få en fælles platform for ens sponsorer. I Schalke 04 har man et lignende koncept, der i den grad virker, og her taler vi altså om en højt estimeret fodboldklub på den europæiske scene. Den her tankegang illustrerer på fornemste vis, at Jan Lockhart kommer fra et direktørjob i en hårdt presset rejsebranche”, siger sponsorbureaudirektøren (Børsen, p. 18-19).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club