Af Carsten Schiott, kreativ direktør, BBDO

Anmeldelse: Hanne Feldthus har skrevet en management-bog, der ikke er det – med historier om ledelsesmæssige maveplaskere, der aldrig bliver fortalt på CBS, men ofte i bureauernes fredagsbarer.

Mens vi venter på en containerfuld management-bøger med titler a’la “Sådan vinder du finanskrisen”, udkommer Hanne Feldthus i dag med en management-bog, om “Den stensikre vej til fiasko”. Og hvordan man undgår den, forstås.

Eller management-bog er måske så meget sagt. Feldthus skriver selv i sin introduktion, at det er bogen netop ikke. Tværtimod proklamerer hun et opgør med de alt for mange selvhjælp-management-bøger om, hvordan man når til tops og får succes. Og lover i stedet at koncentrere sig om, hvordan man undgår fiaskoer – og dermed falde igennem.

Og det er da en ny vinkel!

Desværre er grebet ikke ført hele bogen igennem. I en grad, så der i indledningen af hvert kapitel står nogle korte moraler. Om hvad man skal gøre. Hvor de fleste lyder som noget fra enhver anden management-bog.

Det er synd. Og de absolut svageste steder i bogen. Men det er nu til at leve med. For resten af bogen er faktisk rigtig god.

Med afsæt i virkelige hændelser beskriver Hanne Feldthus selvoplevede, ledelsesmæssige maveplaskere af enhver art – og drager moraler af dem.

Qua Feldthus daglige virke handler det mest om kommunikation. Intern og ekstern. Og der er nok af fadæser og underholdende anekdoter at tage af.

Klassikere som chefen, der ikke aner sine levende råd, men gerne vil “have noget branding”, for så er alt jo godt, er en klar lattervækker. Ligesom virksomheden, der briefer sit reklamebureau om, at kampagnen skal være “young at heart”. Eller når hun én gang for alle punkterer den gamle traver om virksomheden, der vil være “høj kvalitet til lav pris”. Og tror, de kan være det.

Ikke at det hele er nyt. Det er den slags, der bliver fortalt ved fredagsbaren på de fleste bureauer. Men det er altid vederkvægende at høre, at andre også har oplevet det.

Det helt store scoop ved bogen er sproget. der næsten er “Helle Helle’sk for marketingbøger”. Og det er ment som en ros.

Her er ikke skyggen af den horde af nyudklækkede, hvidskjortede cand. merc’ere, der har for uvane at skrive – eller gennemskrive – de fleste af de marketing/management-bøger, der udkommer. Her er kun Hanne Feldthus’ ualmindeligt præcise pen, spredt ud over 187 sider med stor linieafstand. Og det er ikke en side for langt. Eller for kort.

Og så indeholder bogen ikke en eneste graf, mængdebolle eller skema. For 10 gode ord kan jo sige mere end enhver smart model eller powerpoint – apropos ting som Feldthus stikker en syl igennem i bogen.

Om bogen lover mere, end den kan holde? Tjaehhh – man kan vel beskylde Feldthus for en solid omgang narref…. ved at fortælle anekdoter og historier, som man i den grad gerne ville høre mere om. Men hvor hun i pænhedens navn stopper, hvor det er kosher.

Men det er detaljer. I bund og grund er det en fremragende bog om, hvad man kan – og bør – lære af andres fejl.

Dette er Hanne Feldthus’ forfatterdebut – imponerende begyndelse, men samtidig har den et skær af stiløvelse over sig … ledende frem til den dag, Feldthus får tid til at skrive den helt store bog om, hvad man skal gøre, når man har lært af fejlene.

Den bliver i givet fald rigtig, rigtig god.

Den stensikre vej til fiasko

Hanne Feldthus

Gyldendal Business

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club