For første gang udkommer både Toys’R’Us og BR Legetøj med kataloger, der er helt kønsneutrale.
Hensigten med katalogerne, er ifølge marketingdirektør, Thomas Meng, at legetøjskæderne vil vise mulighederne for at lege uden at legetøjsgiganten tager stilling til, hvem, der leger med hvad.
Det er en beslutning, der har været undervejs i nogle år bl.a. på baggrund af debat i Sverige.
”Der har været en mere fremherskende debat om emnet i Sverige om hvorvidt vi var kønsstereotype i fremstilling af vores børns leg. Og jeg har nu besluttet, at vi slet ikke skal tage stilling”, siger han til avisen.
De danske politikere virker nu ikke ligefrem enige med legetøjsfirmaet om, at man ikke tager stilling ved at vise en dreng, der føntørrer hår; en pige, der står ved en legetøjs-webergrill og en dreng, der støvsuger.
Ligestillingsordfører Pia Adelsteen fra Dansk Folkeparti mener for eksempel, at det er noget kunstigt at lave et katalog på denne måde:
”Jeg er udmærket godt klar over, at der er drenge, der leger med perleplader og at der er piger, der klatrer i træer og det er også helt ok. Men sådan er det jo ikke for majoriteten. Og det er egentlig det, jeg synes, der er problematisk”, siger hun til Berlingske.
Den radikale ligestillingsordfører, Liv Holm Andersen, synes derimod, at det er en god ide fordi man på den måde giver børn flere muligheder for at udfolde sig.
Af samme holdning er ligestillingsordfører for Socialdemokraterne, Rasmus Horn Langhoff, der kalder tiltaget for forfriskende og befriende (Berlingske lørdag, p. 12).