Fagblade ude i annonce-gyser

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Andet kvartal gav en nedgang i annonceomsætningen på hele 36 pct. – hvilket dog er lidt bedre end, hvad bureauerne har registreret.

Annonceomsætningen for de danske fagblade var en ren gyser i 2. kvartal.

Skal man finde noget positivt i tallene fra Danske Specialmediers Annoncebarometer, er det, at tallene trods alt er lidt bedre end dem, man finder hos DRRB’s Mediaindex.

Tendensen er dog den samme. DRRB’s Mediaindeks landede for 2. kvartal på indeks 53 og for juni på indeks 44.

Bureauerne kanaliserer dog kun en mindre del af fagbladenes annonceomsætning. Det er baggrunden for Danske Specialmediers Annoncebarometer, hvor 2. kvartal landede på indeks 64 – altså en nedgang på hele 36 pct.

Det fald er et bundniveau efter flere års uafbrudt vækst i annonceomsætningen for specialmedier frem til sommeren 2008 og en mere beskeden nedgang i sidste halvdel af 2008.

Omsætningsfaldet rammer alle brancher, men hårdest ramt er området “Tjenesteydelser, rådgivning og økonomi”, hvor omsætningen er mere end halveret, samt “Industri, Teknik og Håndværk og Transport sektoren. Det massive fald i jobannoncering påvirker især sektorer som “Sundhed og forsorg”, mens “Landbrug” og “Fritid/hobby” området har den mindste nedgang.