Den argentinske afdeling af reklamebureauet Y&R, der er ejet af britiske WPP Group, har været lidt for kreative. Det mener i hvert fald WPP, der har krævet, at reklamen trækkes tilbage, skriver Børsen.
TV-spottet er produceret for den argentinske regering og viser en sportsmand, der træner på Falklandsøerne til sommerens OL i London.
Ikke nok med, at han træner på Falklandsøerne – som for netop 30 år siden var midtpunktet i en krig mellem Argentina og Storbritannien – han dyrker workout på monumentet over de faldne i krigen.
Det provokerende slogan lyder “For at konkurrere på engelsk jord, træner vi på argentinsk jord”.
Bureaubiz har tjekket Y&Rs site, hvor der står, at man beder den argentinske regering om at trække spottet tilbage og at selvom intentionen fra de kreatives side nok ikke var at vanhellige et krigsmonument, så tager man stærkt afstand til reklamen (Børsen, p. 48).
Kendisser i kommercielt blogger univers
En række mere eller mindre kendte danskere skal blogge om madopskrifter, skønhed og mode i blogger universet Selectedbloggers.dk, som den tidligere letpåklædte model, Jackie Navarro, står bag.
“Det handler om at skabe et troværdigt og ærligt blogger univers, hvor en række bloggere skriver om deres privatliv og holdninger, samtidig med, at de også blogger om nogle produkter, som virksomhederne betaler for at få med”, siger Jackie Navarro til Børsen.
Ifølge Christian Peytz, direktør og stifter af Peytz & Co, vil tendensen om at betale for omtale brede sig til mere traditionelle medier.
“Jeg er overbevist om, at vi kommer til at se en masse medier, der bliver blandet sammen med kommercielle interesser. Jeg tror også, at vi kommer til at se flere etablerede medier, der bevæger sig i den retning” (Børsen, p. 46).
Montana får bøde for at have misbrugt Tivolis navn
Møbelproducenten Montana har misbrugt Tivolis navn og har derfor fået en bøde på 750.000 kroner.
Sagen drejer sig om, at Montana begyndte at lave en gammel Verner Panton-stol, der i midten af 1950’erne gik under navnet Tivoli Stolen. Stolen blev lavet til en restaurant i Tivoli og fik kælenavnet Tivoli Stolen.
Men det må de ikke kalde den og de må heller ikke bruge Tivoli-navnet til en række farver, som Montana har brugt i relation til stolen (Børsen, p. 14).
Branchefolk i medierne
I Jyllands-Postens serie over udlandsdanskere, fortæller Torben Raun, der bor og lever som reklamefotograf i Amsterdam, at byen har ry som centrum for den europæiske reklameindustri og derfor er der mange job i byen, men det kræver stadig sin mand:
“Reklamebranchen er en dog eat dog-branche, hvor man må presse sig ind. Da jeg begyndte, var jeg oppe imod etablerede reklamefotografer med 20 års erfaring. Ud over, at man skal have talent, gælder det om at kende de rigtige mennesker”.
Derfor mener Torben Raun også, at man i Danmark burde gøre mere for at undervise i netværk og markedsføring:
“Danske universiteter gør i mine øjne for lidt i at undervise i netværk og markedsføring, for i alle brancher er netværket afgørende. Vi kan lære meget af japanerne. Da jeg for et år siden var i Tokyo til en international fotokonference, oplevede jeg, at japanerne stikker deres visitkort under næsen på en, næsten før man har hilst på hinanden. Det kan vi europæere lære af: Vi skal ikke være flove ved at præsentere os selv. Det er jo netop det, som et kort er til for. Pludselig en dag sidder man med en værdifuld kontakt, når man har brug for det. Vi er alt for tilbageholdende i Europa”.
I øvrigt tager Torben Raun hvert år til reklamefestivalen i Cannes for at få fyldt ordrebogen op (Jyllands-Posten, Erhverv&Økonomi, p. 20).