Fantastisk brand-historie: Apple er blevet mere værd end Microsoft

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Nu elsker aktieinvestorerne også Apple, som ellers var ved at blive afskrevet midt i 90’erne.

Nu er det ikke kun et særligt livsstilsfænomen, at være Apple-fan. Børsinvestorerne har også taget brandet til sig i en sådan grad, at Apple har overhalet Microsoft som verdens mest værdifulde virksomhed.

Det skete i går, hvor Microsoft faldt med 4 pct., mens Apple kun faldt en smule. Derved endte Microsoft på en værdi på 219,18 mia. USD, mens Apple endte på 222.08 mia. USD.

Selvom forskellen ikke er større end, at det kan bølge op og ned med hvem, der ligger øverst, så er der stadig tale om en fantastisk brand-historie.

Microsoft er brandet, alle elsker at hade, mens Apple er et brand mange elsker at elske.

Microsoft er fortiden, mens Apple og Google er fremtiden.

Men Apple var engang også et brand, der var ved at blive kørt over af Microsoft i samarbejde med pc-producenterne. Det var dengang, det “kun” var en computer.

Men Apple er virksomheden, der bedre end de fleste har forstået, hvordan mennesker kan lide teknologi, og da man med Steve Jobs i spidsen omsatte kulturen og kerneværdien til andre produkter som Ipod, Iphone og Ipad, begyndte brandet at flyve.

“Apple er innovative og firstmover. Apple skaber nyt land og produktet er legende. Der er poesi i Apple, mens Microsoft er alvorstung,” siger strategisk planner, Hanne Feldthus.

Hun peger dog samtidig på, at Microsoft var virksomheden, der gjorde det muligt at sende dokumenter overalt på jorden, så de kunne læses af alle.

“I virkeligheden burde vi være taknemmelige for det, men Microsoft er en virksomhed, der tromler og har magtudøvet sig til sin position. Derfor elsker vi at hade dem,” siger Hanne Feldthus og fortsætter:

“Måske er der her et punkt, som Apple skal holde øje med. Open source er et af tidens tegn. Det forstod Microsoft ikke, og hvis Apple heller ikke gør, så kan det ramme dem på et tidspunkt.”