“Flere danske børn lever i fattigdom” lød historien i går på landsdækkende tv, radio og web. Oplysningerne kom fra en undersøgelse fra SFI og Red Barnet, der – med timingen i orden – i dag lancerer en julekampagne til fordel for udsatte børn i Danmark og Grønland.
“Vi tyvstartede i sidste uge for at løbe lidt kendskab i gang. I går breakede vi undersøgelsen kl. 10 og fik medieomtale, og i dag lancerer vi så julekampagnen”, siger Mogens Damgaard, kommunikationschef i Red Barnet.
Undersøgelser er gode døråbnere til journalister, og kan man oven i købet beskrive en udvikling, så er man kommet fra døren og hen til journalistens tastatur. Og undersøgelsen fra SFI og Red Barnet følger op på en lignende sag fra 2002, så man i går kunne fortælle, at Danmark i en periode med friværdi-boom er gået fra 50.000 til 59.000 børn, der lever i relativ fattigdom.
“Vi har planlagt kampagnen, inkl. undersøgelsen, for et år siden. Vi udnytter synergien mellem PR og kampagnemateriale,” siger Mogens Damgaard.
Hvem er jeres PR-bureau?
“Det klares internt. Vi har en presseafdeling med journalister, der laver det meste af det, vi har brug for: Blade, pressemeddelelser, kampagnemateriale osv. Det samlende ord er advocacy, hvor vi både skal samle penge ind og oplyse den danske befolkning om børn, der måske ikke har huller i skoene eller tøjet, men til gengæld er isoleret fra et godt børneliv.
Stafetten, som PR har løbet i gang, føres videre af We Love People, der for deres vedkommende viderefører den animerede karakter ShitLife.
“Vi har brugt figuren i tre kampagner, og går efter genkendelsen. Vi kører samme streg, samme musikalitet, samme univers – ShitLife er dog uden farve, da det denne gang er danske børn. Pengene skal gå til børn, vi skal ikke lege store i slaget, så vi går efter noget meget simpelt og meget effektivt,” siger creative director i We Love People, Claus Skytte.