Faxe Kondi har valgt nyt reklamebureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Tre bureauer dystede – men i sidste ende blev det til en sejr til et af Københavns ældste og mest klassiske bureaubrands – som oven på en svær periode nu har landet to nye kunder.

I september kunne Bates Y&R juble over at vinde trafikselskabet Movia i en konkurrence oven på et år, hvor bureauet mere havde været præget af markante kundetab.

Nu kan man så endnu engang lade champagne-propperne springe. Bates er nemlig kommet bedst ud af konkurrencen om Faxe Kondi.

Royal Unibrew har haft tre bureauer til at byde på budgettet, der blev ledigt oven på konkursen i aarhusianske Openminded. Desuden er Stephanie Illgner trådt til som ny marketingdirektør.

Bates var oppe mod to andre bureauer – ifølge Bureaubiz’ oplysninger var der tale om &Co og Adpeople – og valget begrundes med bureauets store indsigt i brandet og forbrugerne.

”Det har været en lang og spændende proces, som har krævet, at vi virkelig måtte tilbage til Faxe Kondis rødder for at sikre, at brandets løftestænger kom i spil. Vi har prioriteret at være i løbende dialog med de involverede bureauer og har mødt dem flere gange. Det har været en meget lærerig proces for både os og bureauerne, og vi mener, at vi er kommet endnu tættere på brandets kerne i dette forløb”, siger Stephanie Illgner, mens senior brand manager Rikke Lerhøj uddyber:

”Bates udmærkede sig med en knivskarp copy strategy, som demonstrerede deres gode forståelse for brandet. De er landet på en kommunikationsplatform, som er involverende for forbrugerne, yderst campaignable og som vi er overbevist om kan være med til at fremtidssikre Faxe Kondi”.

Stephanie Illgner har tidligere forklaret til Bureaubiz, at der var behov for en grundlæggende gennemgang af brandet.

“Det er et kultbrand, som har en lang historie og væsentlige styrker. Og så det er et vigtig brand for os. Der er lavet gode ting i de senere år, hvor produktet både er flyttet fra banen til tilskuerne – hvilket er en rigtig udvikling – og der er udviklet en mere involverende kommunikation. Men vi mangler at få skabt en overordnet ide, der kan bære produktet i lang tid frem,” sagde Stephanie Illgner i oktober.

En af de ting, som har været overvejet, er, om Faxe Kondi og Faxe Kondi Booster har skullet maarkedsføres hver for sig. Derfor holdt Stephanie Illgner muligheden for at vælge mere end et bureau åben.

Men det bliver ikke tilfældet.

“En af de mange grunde til, at vi netop valgte Bates, var, at de er kommet op med en platform, som har sin berettigelse på hele porteføljen og de forskellige drinking occasions. Det bliver altså samme platform men selvstændig markedsføring,” siger Stephanie Illgner.

 Den nye kampagne for Faxe Kondi starter op i 2014.