Et marketingdirektør-skifte kan være urovækkende for et bureau. og sådan blev det også for aarhusianske Openminded.
For under et år siden lanede de budgettet for Faxe Kondi efter et overraskende bureauskift, hvor DDB blev vraget uagtet, at bureauets arbejde forekom særdeles succesrigt.
Et halvt år senere røg marketingdirektør, Michael Schiedel, ud og blev erstattet med Stephanie Illgner. Desuden er der her i sommer kommet en ny brand manager på Faxe Kondi i skikkelse af Rikke Lerhøj. der kommer fra Toms Gruppen.
Og nu skal Royal Unibrew så på jagt efter et nyt reklamebureau.
Selskabet bekræfter, at der pågår overvejelser, men vil ikke som sådan bekræfte en forestående bureaukonkurrence eller bureau-skift. Bureaubiz har dog talt med flere af hinanden uafhængige kilder, der samstemmende fortæller, at der er et bureauskifte på vej. Om det så bliver gennem en konkurrence eller et direkte valg, står uklart.
Da Openminded tog over efter DDB blev det bl.a. begrundet med, at man flyttede fokus fra Faxe Kondi til Faxe Kondi Booster, der har vist sig som en solid succes.
Faxe Kondi har vist sig som en næsten uovervindelig modstander for Carlsberg, der gerne vil ind på markedet med Carlsberg Sport.
Faxe Kondi Booster blev sendt på markedet som modtræk mod energidrikke som Red Bull, Cult og Burn.
“Med Booster søger vi tilbage til DNA’et og Booster kommer til at fylde mere i markedsføringen. Vi kunne have valgt at holde Faxe Kondi hos DDB og lægge Booster hos Openminded, men vi synes fællesmængden var for stor til at det gav mening,” forklarede Michael Schiedel i januar.
Spørgsmålet er, om man er i gang med at gentænke strategien efter, at en ny marketingdirektør er kommet til.
Openminded gjorde sig bemærket i denne uge med en konkurs – for at genopstå som et mindre og netværksorienteret bureau. Og Stephanie Illgner henviser da også til denne begivenhed.
“Som du ved, er det nyt – også for os – at Openminded har måttet melde sig konkurs. Det siger sig selv, at det har konsekvenser for vores bureausamarbejde, men hvad det kommer til at betyde, er det for tidligt at sige lige nu,” siger Stephanie Illgner.