Faxe Kondi sparer på media og bruger mere på bureauerne

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Tv fylder mindre og mindre i markedsføringen, som i stedet er flyttet digitalt. Det indebærer mere arbejde – og samarbejde – for brandets bureauer.

Da Bates debuterede som Faxe Kondi bureau, skete det med en reklamefilm til tv. Siden har man ikke set meget til brandet på de store brede medier, men det er faktisk ikke en dårlig historie for Bates.

Faxe Kondi har nemlig flyttet sig meget mere over på digitale og sociale medier. Man bruger flere penge på timer på bureauerne og færre på de store klassiske medier, og det fungerer faktisk fint.

“Markederne kan gå op og ned – f.eks. har det kølige sommervejr ikke været befordrende for vores omsætning. Men når vi kigger på vores andel, så har den udviklet sig positivt. Så det fungerer for os at have flyttet flere penge over på indhold til sociale og digitale medier frem for klassisk annoncering,” siger marketingdirektør, Stephanie Illgner.

Det er en udvikling, som kræver en meget mere kontinuerlig synlighed – og dermed mere tid på brandets bureauer. Til gengæld sparer man på produktionsbudgetter og mediaindrykninger.

“Vi bruger ikke tv ret meget på Faxe Kondi. Vi møder målgruppen andre steder – bl.a. på Faxe Kondis Facebookside, der har næsten 200.000 følgere. Men det er en form, der kræver, at der hele tiden sker noget. Ellers ender vi hurtigt med at være kedelige,” siger Stephanie Illgner.

Hun understreger, at det også er en form, der kræver tæt samarbejde mellem reklamebureauet Bates og mediabureauet Mindshare.

“Jeg tror, det er tæt på, at de taler mere med hinanden, end de taler med os,” siger Sephanie Illgner.

Et eksempel på tilgangen har man kunnet opleve her i foråret, hvor en Faxe Kondi X blev markedsført på bl.a. Facebook-siden. Stephanie Ilgner karakteriserer det som en taktisk kampagne frem for den branding-kampagne, der blev lanceret i 2014 under temaet “Når der går sport i den.”

Til Faxe Kondi X havde Bates udarbejdet et koncept under overskriften “Expect the unexpected”. Det koncept fungerede som ramme om bl.a. små film, der ikke kostede alverden men alligevel fungerede og var seværdige.

Samtidig var det så op til Mindshare at få distribueret indholdet.

Selv om Faxe Kondi generelt arbejder mere direkte til målgruppen frem for den store og brede synlighed, så vil man dog til august komme til at opleve brandet komme meget bredere ud.

I slutningen af august kommer der nemlig premiere på spillefilmen Sommeren 92 om det danske fodboldlandshold, der blev europamestre. Faxe Kondi er gået ind som sponsor, og har bl.a. leveret flasker fra dengang til brug i filmen.

“Sommeren 92 er en ikonisk begivenhed, der ligger rigtig godt til Faxe Kondi, og derfor er det naturligt for os, at involvere os i filmen. Vi vil komme med en række initiativer op til premieren,” siger Stephanie Illgner og fortæller, at man bl.a. har planlagt en række ting på radio i samarbejde med SBS, hvor man bl.a. har hyret Flemming Toft til at speake.

Skulle nogen være i tvivl om Flemming Toft, så bare sig “Hutlihut”.

På jagt efter folk født i marts 93

En aktivitet har man dog allerede taget hul på via Facebook. Det gælder kampagnen “lavet i 92, når der går sport i fejringen”, som blev sat i gang i fredags.

“Vores primære målgruppe var dårligt nok født i sommeren 92. Men måske var der nogen, der blev lavet dengang, og dem er vi gået på jagt efter,” siger Stephanie Illgner.

Faxe Kondi efterlyser personer født i marts 93, 9 måneder efter finalen i 92. I løbet af weekenden er filmen blevet set mere end 150.000 gange, og der er kommet over 450 kommentarer fra personer, der er født i marts 93 eller nogen, der kender nogen.