Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

DDB, Mindshare, Nodes og Royal Unibrew har i fællesskab skabt en App, hvor man kan sparke til virtuelle fodbolde, og som har overgået alle forventninger.

Har du set nogen sparke i luften fornylig? Så er de formentlig med i en ny aktivitet for Faxe Kondi, der bygger på en App, som involverer forbrugerne.

Successen er markant og ideen er udviklet af DDB, så det er let at få tankerne hen på McDonalds Coinoffer.

Marketingdirektør, Michael Schiedel, er da også begejstret og netop hjemvendt fra Cannes er han ikke bleg for at proklamere, at man også gerne vil have en løve for arbejdet lige som Coinoffer fik i sidste uge. Og gerne en af mere ædelt metal end Coinoffers bronze.

“For os var det en test, men responsen har været langt over det forventede. Det viser, at Faxe Kondi er et brand, der i høj grad er i live hos det unge publikum. En af de ting jeg tog mig med hjem fra Cannes, var fokus på brand engagement – vi skal tale med forbrugerne frem for til – og det synes jeg vi lever godt op til her,” siger Michael Schiedel og fortsætter:

“Det er også et eksempel på, hvad der kan komme ud af et tæt samarbejde med mange parter. Fra DDB til Mindshare og Nodes samt os selv, hvor Kirsten Roding har været dybt involveret i hele tilrettelæggelsen.”

Konceptet går ud på, at man i en 10 ugers kampagne-periode smider 3 mio. fodbolde ud over hele landet – men det er augmented reality, så det er en virtuel fortsættelse af den rent fysiske dribletur gennem Danmark, som Faxe Kondi har gennemført de sidste to år.

Med en App kan man så finde boldene, og de bolde, man har inden for 150 meters afstand, kan man læse fast, vende kameraet ned mod foden, og så sparke til den. Derved opsamler man enten instant præmier eller points, som man kan dele med sit sociale netværk og dermed invitere flere med i legen.

“Coinoffer er en flot kampagne – men den her er i hvert fald på niveau. Præmierne er begrænsede, og alligevel er det lykkedes at skabe betydeligt engagement hos forbrugerne,” siger Casper Christiansen, der er Director at Invention hos Mindshare.

Resultaterne til og med i går fortæller, at mere end 160.000 danskere har downloadet App’en, og der er blevet sparket til over 637.922 bolde, hvor 176.309 er blevet sparket inden for de sidste 7 dage. 637.922 bolde giver i gennemsnit 8,8 bolde sparket pr. bruger, der har valgt at oprette en profil (72.296 profiler).

Det er Mindshare, der har stået for selve udviklingen af App’en, og det har været noget af en opgave.

App’en er nemlig den første af sin art, fordi den kombinerer augmented reality, geo-tagging, gamification, integration med Facebook og instant rewards. Derfor krævede udviklingen af app’en nye løsninger. F.eks. Var Google Maps kun i stand til at placere 20.000 bolde.

“Vi havde behov for at placere 3 mio., og derfor måtte vi i processen skifte til Open Street View. Derudover har det været en udfordring manuelt at justere gps placeringerne for at undgå alt for ufremkommelige placeringer og for at tilpasse i forhold til befolkningstæthed,” siger Casper Christiansen.

Faxe Kondi er i stand til at placere bolde præcist hvor og hvornår, de vil, og på den måde kan legen udvikle sig meget hurtigt og lokalt – uafhængigt af traditionelle medier.

F.eks. afholdt Faxe Kondi Spark Bold-dag i Tivoli. Her blev der bl.a. spillet bold med de nykårede danske mestre fra FC Nordsjælland, og der blev smidt ekstra virtuelle bolde ud i haven, som kunne indløses til præmier med det samme ved en bod i Faxe Kondi området.

App’en blev lanceret med denne reklamefilm.

Kommentarer

  1. Hvis man læser brugernes “anmeldelser” af app’en, så er den vist dumpet med et brag! Virker som idéen var god nok men at eksekveringen var en katastrofe også selvom der er blevet sparket til en del bolde.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club