Det svenske Museum of Failure udstiller fejlslagne innovationsprodukter, med det formål at hylde den kreative proces bag og læringen af samme.
Samuel West er manden bag museet. Ifølge Business Insider Nordic beskriver han sig selv som samler og innovationsforsker.
Udstillingen af 51 fejlslagne produkter på museet – som ligger i Helsingborg, Sverige – viser, at selv de største virksomheder og brands også går galt i byen ind imellem.
De udstillede produkter tæller blandt andre brands som Colgate, Coca Cola, Blockbuster og Trump, som vel efterhånden også kan siges at gå som et brand.
Colgate-lasagne
Ifølge Business Insider Nordic forsøgte Colgate sig med frosne måltider i 1980’erne, der efter sigende skulle opfordre forbrugerne til at spise a branded dinner lige inden de børstede deres tænder. Forbrugerne tog dog ikke produktet til sig, hvilket højst sandsynligt skyldes, at tandpasta og frosne færdigretter er to meget forskellige produktkategorier, og uforenelige i forbrugernes tanker om Colgate-brandet.
Coca ‘Koffein’ Cola
Coke BlaK var Coca Colas bud på sodavand med kaffesmag i 2006. Coke BlaK modtog klager for dårlig smag og overdrevet indhold af koffein, og produktionen blev derfor stoppet i 2008. Siden har Coca Cola dog lanceret andre mere vellykkede smagsvarianter, men i dette tilfælde måtte Coca Cola dog erkende sit nederlag.
R.I.P. Blockbuster
Blockbuster måtte lide døden i takt med streamingtjenesternes fremgang. Resultatet blev, at Blockbuster gik bankerot i 2010, men de fleste mindes vel stadig Blockbuster ved de nostalgiske udflugter til den nærmeste, lokale Blockbusterbutik hver fredag.
Grøn Heinz
Også Heinz byder ind med fejlslået innovation i form af grøn tomatketchup.
Google Glasses
Selv Google fejler med deres Google Glasses, som viste sig aldrig at blive helt den succes, de havde håbet på. Produktet floppede hos forbrugerne fordi de var bekymret for krænkelse af privatliv, og ikke kunne se et behov for produktet.
Trump: Verdens mest uspilbare spil
I 1989 udkom brætspillet ‘Trump: The Game’ som handlede om, at spillerne skulle sælge forskellige sager, og den spiller, som stod med flest penge til slut, vandt. Spillet floppede dog totalt og solgte kun 800.000 kopier, trods en forhåbning på to millioner.
Spillet blev forsøgt lanceret igen i 2004 efter succesen af Trumps tv-serie ‘The Apprentice’, der handler om at vurdere forretningskvaliteterne hos en gruppe deltagere, men heller ikke denne gang solgte spillet som forventet og produceringen blev atter stoppet.
Rejuvenique ansigtsmaske
Er det masken fra filmen ‘V for Vendetta’, der har sneget sig med? Nej, det er blot en ansigtsmaske, som skulle løfte og tone ansigtet ved elektrisk stød. Masken blev lanceret i 1999, men måtte hurtigt dreje nøglen om, da udsigten til ansigtsstød skræmte alle forbrugere væk.
Det danske flop Cowey
Det er ikke kun internationale brands, der er repræsenteret på floplisten, men også danske. Her findes Cowey, som var en læskedrik tiltænkt de unge, lanceret af daværende MD Foods (nu Arla) og Kløver Mælk. Drikken bestod af en blanding mellem appelsinjuice og mælkevalle.
Produktet blev markedsført heftigt, blandt andet ved, at man var hovedsponsor for fodboldlandsholdet i en (meget) kort periode. Men Cowey blev taget af markedet i 1996, fordi forbrugerne ikke brød sig om produktet, og landsholdet skiftede sponsor efter kun syv kampe med Cowey som hovedsponsor.
I en afstemning foretaget af TV 2 i 2013 om det største flop lanceret inden for drikkevarer vandt Cowey med 38 pct. af stemmerne.
Selve produktkvaliteten hos Cowey var problemet, ikke markedsføringen.
Videokrigen
Videokrigen henviser til konkurrencen mellem Sony og JVC for systemer til videobåndsafspillere, som udspillede sig i 1970’erne og 1980’erne. Sonys system Betamax havde det bedste produkt kvalitetsmæssigt, men JVC vandt med deres VHS-system på ren markedsføring, fordi de var hurtigere på markedet med deres produkt.
Her findes floppet ikke i selve produktet eller dets kvalitet, men i selve markedsføringen og strategien af samme.
Cowey og videokrigen illustrerer, at både produkt og markedsføring går hånd i hånd, og det lader til, at den kreative læringsproces som netop Museum of Failure hylder, er vigtig i både udviklingen af produkt såvel som markedsføring.
Museum of Failures har haft tilbudt guidede ture, pop-ups og events, men trods museets gode hensigt om, at få en accepterende organisationskultur til at vinde frem, bliver museet lukket den 15. september 2017.