Fem års indsats fra Opel giver pote

Sine Patulski,
redaktionsassistent

Et lille digitalt bureau har hjulpet bilimportøren med at løfte antallet af prøveture fra 50 til over 200 per måned ved optimering af deres nyhedsbrev. Salget af biler er også steget.

Fra 50 månedlige prøveture til omkring 2-300. Det er resultatet af en indsats fra Opels side om at optimere bilfirmaets nyhedsbrevsindsats de seneste fem år.

Ikke nok med det, salgskonverteringen er også steget, ikke helt så meget, men alligevel: Omkring 7 procent konverteringsrate.

Det er det lille digitale bureau CoreCPH, der har hjulpet Opel.

I indsatsen om at øge prøveture og salg via nyhedsbreve, er man gået tilværks på tre områder: udvide maillisten; forfine data på modtagerne; bruge dataene rigtigt.

”Det handler rigtig meget om data. Men det er mere small data end big data. Vi skal vide, hvem kunderne er, hvor de er i deres købsproces og i det hele taget kunne time og skræddersy kommunikationen præcist. På den baggrund er vi lykkedes med at gøre e-mailen til et fantastisk effektivt værktøj,” siger Opels digitale marketingspecialist Anders Juul Olesen.

I samme periode som man har lagt en målrettet indsats, er Opel gået fra 15.000 til 100.000 modtagere fra af deres nyhedsbreve. Samtidig har man indsamlet viden og data om modtagerne, som er brugt til at tilpasse indholdet af nyhedsbrevet.

Samarbejdet mellem Opel og CoreCPH har fokuseret på at teste gennem hele forløbet, forklarer partner i CoreCPH Jack Petersen og det har resulteret i mere målrettet indhold på baggrund af optimering og efterfølgende tests af optimeringernes effekt.


Jack Petersen, Partner hos CoreCPH. 

 

Om salgskonverteringen siger Anders Juul Olesen fra Opel:

”I dag kan vi forfine vores leads, indtil vi når en salgskonvertering på syv procent per styk. Der vil selvfølgelig være en øvre grænse for, hvor meget den metode kan skaleres, men vi har ikke nået toppen endnu.”