Fiat udnævner ny marketingdirektør i Danmark

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Koncernen har indført en ny organisation i Europa, der sigter på at styrke marketing. Den nye marketingdirektør får ansvar for både marketing og indtjening.

Fiats hovedkontor i Torino har gennemført en organisationsændring for at styrke brand management funktionen.

I Danmark betyder det, at Bjarne Petersen er tiltrådt som marketingdirektør med ansvar for mærkerne Fiat, Alfa Romeo og Jeep.

Samtidig betyder det, at man samler produkt, pris og kommunikation i en brand/marketingfunktion som også er ansvarlig for indtjeningen.

Bjarne Petersen er udnævnt fra en stilling som forhandlerudviklingschef i Fiat Danmark, men han er ikke helt uvant med marketingjobbet, da han tidligere har været marketingchef for henholdsvis BMW og Skoda.

Ifølge Bjarne Petersen har Fiats hovedkontor i Torino valgt at opgradere marketingfunktionen i de europæiske lande ved at sideordne marketing med salg for at sikre at brandværdierne gennemsyrer alle aktiviteter – også de taktiske salgskampagner.

”Gennem krisen har de forskellige bilproducenter fokuseret på pristilbud i forskellig udformning, men nu vil Fiat øge fokus på brandværdien i de forskellige mærker i gruppen, da hård prismarkedsføring sjældent er godt for mærkeopfattelsen. Derfor sidestilles salg og marketing i højere grad i ledelsen. Opgaven i Danmark bliver at hæve mærkeopfattelsen på især Fiat og Alfa Romeo og skabe en relancering af Jeep-brandet”, siger Bjarne Petersen og fortsætter:

”Før kom kunderne i gennemsnit ind i en bilforretning fire gange inden de købte. Nu kommer de i gennemsnit under 2 gange, så det handler også om at blive bedre til at fastholde de potentielle kunder der viser interesse enten ved at komme ind i forretningen eller som giver sig til kende i det digitale univers”.

Bjarne Petersen kommer til at referere til adm.dir. Svend Overgaard og er fortsat en del af ledelsen.