Filminstruktør skoser reklamefilm

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Brancheklip: Lotte Svendsen har besluttet, at hun ikke vil lave reklamefilm, fordi folk som hende har et ansvar for ikke at formidle forlorne lykkebilleder til folk.

I en serie om humorister interviewede Berlingske i går søndag filminstruktøren Lotte Svendsen, som blandt meget andet kunne fortælle, at hun har truffet en beslutning om ikke at lave reklamefilm.

“Min del af branchen har et stort ansvar for ikke at formidle forlorne lykkebilleder til folk, men desværre er det ikke alle, der deler min holdning,” siger Lotte Svendsen og taler om udviklingen af en overfladiskhed i samfundet.

“Når samfundet udvikler sig overfladisk i disse år, er det også fordi, humoristerne har været med til at fremdyrke en mobbekultur af mennesker, der ikke rider med på forbrugsbølgen. Vi udstiller fedterøve som Luffe (TDC-reklamerne, red.) og de afdankede og usexede hippier, der udviser omsorg for miljøet og nægter at købe hvidevarer som Diana i de gamle Punkt 1 reklamer. Det er en ansvarsløshed, jeg slet ikke fatter,” siger Lotte Svendsen.

Det skal tilføjes, at Berlingskes redaktion har kløjs i reklamerne. Luffe må være L’Easy reklamerne og ikke TDC. (Berlingske Magasin p. 6)