Børne og ungdomsfilmen, Karla og Jonas, fik en rigtig dårlig anmeldelse af skuespilleren Dejan Cukic i DR2’s filmmagasin i mandags.
Spørgsmålet er selvfølgelig, hvilken indflydelse et DR2 filmmagasin kan få på det unge publikum, og anmeldelserne i dagbladene har da også været bedre.
Under alle omstændigheder afholder det ikke Nordisk Film og bureauet Kidvertising Agency fra at prale med markedsføringen af filmen, hvor man mener at have fundet en anderledes vej til de unge filmgængere.
Ud over de traditionelle annoncer og website har man arbejdet med udgivelse af et magasin og en malebog samt en tegnekonkurrence.
“Det er i virkeligheden en god gammeldags måde, men det passer til vores mål om at komme i dialog med målgruppen og engagere dem i universet. vi henvender os til piger 7-13 år og kan vi få dem til at bruge mere end 2 minutter på Karla-universet, tror vi, der er en god chance for, at de går ind og ser filmen, køber en af bøgerne eller en CD”, siger Frederik Honore, der er marketingchef hos Nordisk Film.
Karla-magasinet er bl.a. distribueret via Legekæden og Bog & Ide. og så har man ikke mindst distribueret malebogen til landets skolefritidsordninger (SFO).
Det er en teknik, man har prøvet før, men noget tyder på, man har ramt noget denne gang, for det vælter ind med tegninger til konkurrencen.
“I den forrige film, Karla og Katrine, skulle man designe et værelse. Dennegang handler det om at klæde figurerne på, og det passer meget godt til pigernes store opmærksomhed på websitet Go Supermodel, så det kan være årsagen til at reaktionen er større end tidligere”, siger Frederik Honore, mens Jimmi Andersen fra Kidvertising supplerer:
“Det er ikke bare antallet af tegninger, der er interessant. Kvaliteten er enormt høj – pigerne har gjort virkelig meget ud af dem – så vi rammer et eller andet hos dem omkring tøj og design.”
Det er den tredje film i rækken af Karla-film og de to første solgte 150.000-175.000 billetter. Frederik Honore tror på et tilsvarende salg denne gang, og der er tale om ret store tal i forhold til målgruppens størrelse.
Anvendelsen af SFO’er har Nordisk Film prøvet i flere omgange. Det sendes uopfordret, men det er selvfølgelig vigtigt at holde en stil, for at komme igennem.
“Vi satser meget på at tale til pigerne i øjenhøjde frem for at gøre det hipt og smart, og hvis materialet bliver for smart og salgsagtigt, så smider SFO’erne det også bare ud”, siger Frederik Honore og tilføjer, at han aldrig har fået et brev fra en SFO, der har frabedt sig materiale.