Efter valget af Wieden + Kennedy som globalt bureau på Arla-brandet, er der åbnet op for flere lokale og regionale bureauvalg.
Det har i første omgang fået den konsekvens, at Arla er på jagt efter et bureau til det klassiske brand, Karolines Køkken.
Nu er fire bureauer udvalgt:
- Robert/Boisen & Like-minded
- Ogilvy Danmark
- Advance
- Hjaltelin Stahl
De er udvalgt blandt 15 bureauer, der har deltaget i den indledende undersøgelse, og skal nu i gang med “et krævende udskillelsesløb” som det udtrykkes.
“Det er en spændende udfordring, hvor bureauernes evner udfordres i både bredden og dybden. Og hvor der er udstrakt frihed til at levere banebrydende arbejde, fordi Karolines Køkken er et endorsed brand i Arla’s portefølje og derfor skal stå på sin egen platform,” siger marketingdirektør Jakob Bernhard Knudsen og fortsætter:
“Med kombinationen af et selvstændigt, ikonisk brand med høj kendskabsgrad, behovet for at flytte både varer og holdninger, stærke brand assets og services samt en moderne tilgang til allokering af midlerne på tværs af paid, owned og earned media, har vi brug for et af de stærkeste kreative og strategiske bureauer som partner.”
Han udtrykker samtidig glæde over den store interesse fra bureaubranchen, hvor mange flere end de 15 i den indledende runde har ønsket at arbejde for Arla.
“Vi er glade for, at så mange gerne vil arbejde med Karolines Køkken og for Arla generelt. Vi har fået rigtig mange svar på vores indledende kvalifikationsspørgsmål, der viser udbredte kompetencer og dyb interesse for at arbejde både strategisk, kreativt og grundigt taktisk med Karolines Køkken,” siger Jakob Bernhard Knudsen.
Arla benytter Hestbæk Consult som rådgiver på konkurrencen.
Helt aktuelt er Arla også i gang med en konkurrence om Kærgården og Bregott (den svenske pendant til Kærgården).Her deltager et svensk, engelsk og dansk bureau – fra dansk side er det Ogilvy, der altså også er med på Karolines Køkken.
Om der kommer andre Arla-konkurrencer, kan der ikke siges noget om på nuværende tidspunkt. Foreløbig har Arla valgt at samarbejde med BBDO på en del af mærkerne for hele 2014.