Fire bureauer skal dyste om Tryg

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Norske bureauer viste en helt anden tilgang til det kreative arbejde end de danske, da Tryg var på rundtur for at udvælge deltagere i bureaukonkurrencen.

“Telefonen er åben.” Et sådant budskab fra en marketingdirektør, der skal finde et nyt bureau, er sjældent, for de fleste vil helst undgå reaktionen: telefonstormen.

Men ikke Trygs chef for Corporate Identity og Group Marketing, Steffen Lundgren Kristensen. Og han har ikke fortrudt den åbne invitation.

Jo, der ringede mange – men han ser det som en god oplevelse at stifte bekendtskab med bureaubranchen på den måde.

Opkaldene blev screenet og evalueret og førte til 10-15 møder med bureauer, der blev vurderet at matche de ønsker, Tryg havde. Dog inklusiv nogle wild-cards, som måske ikke var helt oplagte men alligevel havde fået gjort sig interessante.

Nu er feltet udvalgt, og Steffen Lundgren Kristensen vil ikke oplyse andet end, at der er fire deltagere i konkurrencen, og at der er både danske og norske bureauer med.

Til gengæld vil han godt fortælle, at han meget langt fra oplever bureaubranchen som den grå masse, man hører andre omtale den som.

“Der var større forskel end jeg havde forventet. Vi udsendte en agenda for mødet, og det vi mødte var vidt forskellige angrebsvinkler og præsentationer. Der var ikke to møder, der var ens, og vi mødte mange virkelig kompetente bureauer, så udvælgelsen var svær,” siger Steffen Lundgren Kristensen.

Han hæfter sig desuden ved en markant forskel på de danske og norske bureauer.

“Vi oplevede specielt en forskel i tilgangen til det kreative arbejde. Jeg skal ikke kunne sige, om der i dagligdagen reelt er den forskel – jeg kan kun konstatere, hvad vi oplevede,” siger Steffen Lundgren Kristensen og fortsætter:

“Hos alle de norske bureauer blev vi præsenteret for et fast team af kontakt og plannere, mens det kreative team ville blive valgt fra sag til sag. Der ville endda kunne blive tale om en slags små konkurrencer blandt bureauets kreative på en given opgave. Den tilgang var der ingen danske bureauer, der mødte op med.”

Steffen Lundgren Kristensen finder modellen interessant – men er heller ikke bleg for potentielle ulemper.

“Man får uvilkårligt en frygt for, at det er en dyr model. Bureauerne så dog ud til at have gjort processen effektiv. Valget af team bliver truffet meget hurtigt for netop at holde ressourceforbruget nede,” siger Steffen Lundgren Kristensen.

Konkurrencen forventes afsluttet inden udgangen af marts – og foreløbig har Tryg holdt tidsplanen, så han har tiltro til, at den også kan holdes i resten af processen.