Fire bureauer sorteret fra i DSB-konkurrence

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Et af Danmarks ældste bureausamarbejder ser ud til at skulle stoppe. Bates er ikke blandt de to bureauer, der er valgt ud til fortsatte forhandlinger. Det ene ligner en overraskelse.

DSB har indledt næste fase i sin bureaukonkurrence. Fire ud af seks bureauer er ifølge Bureaubiz’ oplysninger sorteret fra, og to er udvalgt til realitets-forhandlinger.

Mange kilder udpeger People Group som det ene af de to, mens oplysningerne er mere sparsomme på nr. 2. Bureaubiz har dog arbejdet på at lægge puslespillet og pilen peger på, at Advice er nr. 2.

Det betyder, at Bates Y&R, DDB, Ogilvy og Mensch er sorteret fra. Sidstnævnte kan dog glæde sig over, at have fået et corporate-projekt uden konkurrence, som er blevet til en omdømme-kampagne, der vil køre med et væsentligt medietryk resten af året.

Det projekt har været en del af briefen til alle bureauer, og det har fremkaldt spekulationer om en skjult dagsorden – spekulationer som altså ser ud til at være ubegrundede.

For Bates er det en trist historie. DSB og Bates har samarbejdet i 25 år, så der er tale om et af Danmarks ældste bureausamarbejder, der står til at stoppe – og vel og mærke et samarbejde, der har fejret store triumfer gennem årene.

I mere end 10 år kørte Harry & Bahnsen som en af Danmarks mest elskede kampagner. Godt nok formåede kampagnen ikke at formilde branchens kreative, når de skulle uddele priser i de årlige reklamekonkurrencer. De synes ikke, den var nyskabende.

Men det siger mere om jurymedlemmerne end om kampagnen. For danskerne elskede den lilla dukke og Søren Pilmark. Kampagnen var medvirkende til, at TV 2 droppede sin Glade Seer konkurrence, fordi Harry & Bahnsen vandt næsten hver eneste gang igennem en årrække.

Men DSB er i disse år et selskab i dyb krise. Der har været mange udskiftninger i ledelsen, og der er nok et stærkt ønske om markante forandringer overalt i selskabet.

Advice er et bureau, der befinder sig i spændingsfeltet mellem reklame og pr, og rygter siger, at det er pr-bureauet RelationPeople, som har været driveren i People Group på konkurrencen. Er det rigtigt, ligner det et bureauvalg, der lægger op til en markant anderledes tilgang til markedsføringen, når man har overstået den store omdømme-kampagne med tv og annoncer.

DSB har ingen kommentarer, før bureaukonkurrencen er endeligt afsluttet, og det samme gælder adm. dir. Jacob Hastedt fra Bates.