Af Peter Engholm, journalist
Fra venstre: Andrë Hedegaard Madsen, Karen Minke, Marcus Møberg og Mikkel Drewsen.

Ejerleder, fagleder og mellemleder; bureauledelse er facetteret. Fra en kvartet, der i sommer afsluttede bureauleder-uddannelsen, har vi samlet en håndfuld råd.

Bureauleder-uddannelsen Agency Executive Leadership Programme varmer op til sit tredje år. Næsten 40 ledere har foreløbig deltaget i uddannelsen fra Brandse & co, og senest har fire af dem gjort status over deres erfaringer.

Samme kvartet – med indbyrdes vidt forskellig lederfunktion – leverer her, på Bureaubiz’ opfordring, deres råd til andre i samme positioner.

Ledere på bureauer er typisk ikke kun ledere, men har også selv kunder, og det kræver en særlig tilgang til netop ledelse – lyder det blandt andet. Læg dertil et gennemgående råd: Din situation som leder er faktisk ikke enestående, og det bør du udnytte til at få sparring.

De fire ledere er:

  • Karen Minke, projektchef i Bro Kommunikation
  • Marcus Møberg, CEO i Asento
  • Mikkel Drewsen, chief marketing officer, No Zebra
  • André Hedegaard Madsen, head of marketing CPH, No Zebra

Karen Minke, Bro, siger:

”Det er få ledere i bureaubranchen, som ikke også har kunder, er nede i materien på opgaver og laver salg. At tænke ledelse ind i de daglige opgaver er noget af det, som jeg til stadighed arbejder med. Kan man det, er man kommet langt.”

Dét, du ikke kan researche dig til på egen hånd
Ledelse er på én gang noget af værdi og noget, man bør investere i. Og vel at mærke ikke, hvad man selv kan støve op via nogle søgninger. Marcus Møberg, Asento, siger:

”Mit bedste råd til andre selvlærte bureauledere er ikke at undervurdere værdien af uddannelse og sparring fra erfarne ledere. Jeg har været vant til, at alt, jeg ville lære om onlinemarketing, kunne jeg researche mig frem til på egen hånd med YouTube, blogs, bøger el. lign. Ledelse er bare en anden disciplin, og det er gået op for mig, at jeg har underinvesteret i min egen og mine mellemlederes ledelsesmæssige udvikling.”

Han tilføjer, at ledelse er blandt ”de bedste ting, man kan investere i” og uddyber:

”Hvis man vil have en god forretning, så kræver det glade kunder. Glade kunder får man kun, hvis man har dygtige og glade medarbejdere – og dem får man kun, hvis man er en god leder.”

Tilsæt indsigt og inspiration
Hos No Zebra lægger André Hedegaard Madsen mere til investerings-aspektet: 

”Investér i din bureauledelse ligesom du ville investere i din marketingfaglige dygtiggørelse: Uddannelse, kurser, artikler, podcasts, webinarer, foredrag osv. Sørg for at committe dig 100 pct. til din rolle som leder – og vær dit ansvar bevidst.”

Lederansvaret er ens eget, men det udelukker ikke input og perspektiver fra andre ledere. Mikkel Drewsen, No Zebra, forklarer:

”Som leder kan man komme rigtig lagt med en stærk intuition, gode intentioner, grundlæggende forretningsforståelse og empati. Men man bliver en bedre leder, når det tilsættes empirisk velfunderet teori, markedsindsigt og inspiration fra andre ledere. Jeg havde ikke et stort netværk af andre bureauledere, så jeg har fået virkelig meget ud af sparringen med de andre deltagere.”

Hvordan vil et konkret råd lyde fra dig? 

”Husk at dine udfordringer er sjældent unikke, og du behøver ikke selv opfinde den dybe tallerken hver gang. Søg sparring og inspiration hos kolleger, i teorierne, hos dine ledere, en coach eller lignende – frem for at tro, at du selv skal finde på alle løsningerne,” siger Mikkel Drewsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club