Fire seniorfolk stifter nyt bureau

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Den ene har journalist/PR-baggrund, den anden markedsføring, den tredje kommer fra produktsiden – og den fjerde er læge. Sammen har de skabt et regulært medicinal-bureau.

Hvad har Novo Nordisk, AstraZeneca, Københavns Lufthavne, Grey og Effector Communications til fælles? De præger cv’erne på en kvartet af fire seniorer, der nu er gået sammen om at skabe et nyt bureau, Agents, hvis hovedfokus er kommunkation og marketingrådgivning rettet mod pharma og healthcare.

Agents’ adm. direktør er Ole Fredslund, journalist, tidl. komm.ansvarlig i Københavns Lufthavne og stiftende partner i PR-bureauet Effector Communications, hvor han fratrådte sidste år efter salget til norske Media Bergen.

“Agents står på tre ben: Den stringente fokus på pharma og healthcare, senior-niveauet og den holistiske tilgang til kommunikationen. Det er denne kombination, der er vores styrke – og fjernede man én af delene, ville Agents ikke være noget særsyn. Vi fire har – med hver sin baggrund – arbejdet med kommunikation og marketing i ca. 15 år, med pharma- og healthcarebarnchen som den røde tråd,” siger Ole Fredslund.

Det holistiske tilgang ses ikke kun ses i den efterhånden velkendte sang om at identificere budskab og målgruppe før mediet, men også i udgangspunktet hos de fire partnere – hhv. journalisten, markedsføreren, produktmanden og lægen.

De tre øvrige partnere er

  • Anders Holtegaard, der har en baggrund i Grey og global marketing hos Novo Nordisk, bl.a. med ansvar for internationale lanceringer. Senest har han som marketingkonsulent i Nordea Markets haft ansvar for analyseprodukter.
  • Lars Thuesen, der senest kommer fra det amerikanske medicinalselskab Bristol-Myers Squibb, hvor han var nordisk business unit director. Hans erfaring inden for marketing og salg er også høstet hos AstraZeneca og Ferrosan.
  • Christopher Burton, associeret partner, MD, ph.d., er læg og uddannet i medicin fra Cambridge og Imperial College. Var hospitalslæge i hhv. England, Australien og Danmark, før han kom til Novo Nordisk som global medical advisor.

“Fra begge sider af bordet har vi kunnet konstatere, at der mangler et bureau, der kan kombinere specialiseret pharmaerfaring med kreative og integrerede kommunikationsydelser. Som tidligere indkøber af konsulentydelser har jeg ofte oplevet leverandører, der nok er dygtige på deres specifikke område, men som både har manglet brancheforståelse og faglig bredde for at kunne tilbyde mig de helt rigtige løsninger – det er præcis det behov, vi mener at kunne dække med Agents”, siger Lars Thuesen.

Agents har kontorer sammen med PR-bureauet Communiqué i centrum af København.