4 ud af 10 københavnere siger nej tak til reklamer

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Tilbudsaviser hitter på ingen måde i hovedstaden – men det kan vendes til en fordel, mener både Coop-direktør og lektor i afsætningsøkonomi.

Flere og flere danskere siger nej tak til de store stakke af tilbudsaviser, der dumper ind i postkassen hver weekend. Over 700.000 danske husstande i alt har nu rekvireret et nej-tak skilt. Det svarer til 26 procent af befolkningen.

I København er tallet imidlertid endnu højere. Hele 37 procent af københavnerne gider ikke at rende ud/ned til postkassen og bagefter hen til skraldespanden for at smide de ugentlige stakke af tilbudsaviser ud.

Men Mogens Bjerre, lektor i afsætningsøkonomi på CBS, ser ikke noget stort problem i, at københavnerne i stor stil fravælger de trykte reklameaviser.

I stedet for, siger han til Bureaubiz, vil det være en god ide at markedsføre sig over for ’nej-tak’-husstandene via de digitale medier.

”Det er i virkeligheden ikke så tosset, at forbrugerne vælger reklameaviser fra. For de har formentligt alligevel enten kun kigget sporadisk i dem eller værre endnu, betragtet aviserne som spam. Jeg er sikker på, at de, der er interesseret i et godt tilbud, nok skal finde dem på de digitale platforme”.

Og kommunikation via de digitale medier er da netop, hvad Coop-koncernen satser på.

Superbrugsen meldte allerede ud i foråret, at tilbudsaviser skulle have mindre plads i marketingbudgettet fremover.

Og i de seneste par år har Irma undladt at sende sine tilbudsavis ud på Amager og i stedet kommunikeret digitalt.

Ifølge  COOPs informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, er det de digitale medier, der fremover skal bruges til at markedsføre koncernens tilbud overfor især københavnerne:

”For at komme igennem med markedsføringen bruger vi i stigende omfang digitale medier, og vi kan se, at det i høj grad er i de områder, hvor man siger nej tak til tilbudsaviser, at man tilmelder sig de digitale tilbud”.

Jens Juul Nielsen erkender dog, at man endnu ikke kan undvære tilbudsaviser helt, selv om Coop er godt tilfredse med den respons, man får via de digitale medier.

”På Amager, hvor Irma har kommunikeret digitalt i nogle år i stedet for at uddele en tilbudsavis, har vi nogenlunde holdt omsætningen. Så vi er godt tilfredse med responsen på vores digitale tiltag, men det har ikke givet os lyst til helt at erstatte de husstandsomdelte reklameaviser på landsplan”, siger Jens Juul Nielsen til Bureaubiz.

Udover en styrkelse af de digitale medier, såsom at udvikle hjemmesider, sende tilbud på mails og styrke det digitale loyalitetsprogram CoopPlus, så har Coop – især i Københavnsområdet – opgraderet den trykte kommunikation i de lokale ugeaviser.