Sociale medier er moderne, og derfor skal de selvfølgelig også have en pris. Den første af slagsen – Sociale Medier Prisen 2012 – uddeles i morgen ved et seminar på Dansk Design Center, og fire danske virksomheder er nomineret.
Det drejer sig om DR, Kræftens Bekæmpelse, Lego og Matas, og de fire er fundet ved i to omgange at spørge forbrugerne, hvilke virksomheder der har gjort det ekstraordinært godt i de sociale medier.
Den endelige vinder kåres på seminaret på baggrund af en sammenvejning af forbrugernes og de 240 seminardeltageres stemmer.
Bag arrangementet står Infomedia, analysefirmaet Yougov – og så Patchwork New Media, der har specialiseret sig i sociale medier – og bl.a. landet en del brands fra Carlsberg på kundelisten. F.eks. tog Patchwork New Media over sammen med Zupa, da Carlsberg ændrede strategi på Carlsberg Sport.
Også i Norge har man fornylig uddelt priser inden for sociale medier. Her vandt bl.a. statsminister Jens Stoltenberg i flere kategorier for sin håndtering af terror-angrebet i sommer.