Der var åbenhed hele vejen rundt – enkelte buzzwords, som disruption og innovation, men også erkendelse af egne fejl, tabte pitches og indblik i, hvorfor det gik, som det gik.
Creative Works blev lanceret som ‘den store inspirationsdag’ og levede op til sit navn: Creative Circle og Post Danmark samlede 275 personer – 70 pct. bureau-folk og 30 pct. annoncører – på Hotel Scandic i København.
Inspirationen var snarere flerstrenget end præget af en rød tråd. Anderledes kunne det næsten ikke være, med næsten 20 indlæg fordelt på 2×2 spor – Digital, Design, Advertising og Direct/PR.
Creative Circle markerede fusionen med Postens DM-dag ved at fortsætte fagdag-traditionen – en chance for at dykke ned i en lang række cases og få indblik og indsigt med hjem.
Bureaubiz fulgte sporene i de to sale – og bringer disse punktnedslag:
Søren Christensen, Robert/Boisen. Foto: Niels Busch
Søren Christensen er partner i reklamebureauet Robert/Boisen og holdt sit indlæg i Advertising-sporet, men læringen var præget af bureauets cases, der ligger inden for PR & social driven content.
For år tilbage var digital noget, der blev klasket på en kampagne under punktet Eventuelt. Dengang lød rådet at få det digitale integreret fra begyndelsen. Rådet høres stadig – men ikke om det digitale, nu om PR:
”Få PR ind på et tidligt tidspunkt. Det gjorde vi i Do It For Denmark. Og få alle med på vognen. Det skete ikke hos Røde Kors, hvor vores julefilm med de grædende børn ikke var kommunikeret helt op i toppen – og filmen blev trukket tilbage,” sagde Søren Christensen.
Læringerne var ganske PR-rettede, f.eks.: Uden en konflikt eller en udfordring har du ingen historie, omtale i udlandet giver dansk PR, og gem nogle af ressourcerne til efter lanceringen, så du også kan reagere på effekterne.
Kristoffer Gandsager, CP+B Copenhagen. Foto: Niels Busch
Også CP+B Copenhagen har en klar PR-tilgang – inkl. i selfpromotional-casen The Problem Solver, hvor 500 øl og 0 kr. i mediaspend gav verdensomspændende PR.
Bureauets Beer Beauty-case for Carlsberg er en anden PR-case, hvor den kreative er langt væk fra sit oprindelige miljø:
”Jeg kan EU-reglerne for kosmetik. Det er for længst slut med vittighedstegningerne, og reklame og kommunikation er en mulighed for at berige folk. Reklamebureauet er julemandens værksted,” sagde Kristoffer Gandsager fra CP+B Copenhagen.
Han lancerede i selvironiens tjeneste begrebet Givertising – med tilføjelsen Hot as hell – og uddelte Problem Solver-øl til tilhørerne.
Johanne Bruun Rasmussen, Hello Monday. Foto: Niels Busch
Digitalbureauet Hello Monday videregav på sit indlæg – ved medstifter Johanne Bruun Rasmussen – et spørgsmål fra en potentiel kunde, som mange nok ville kunne genkende uanset bureau og bureau-type:
”Hvordan vil I sikre, at vores omkostninger bliver reduceret?”
Bureauet havde svaret med disse ord:
”Ved at tage den lige vej med Hello Monday-bussen i stedet for at flyve en tur i varmluft-ballonen,” sagde Johanne Bruun Rasmussen, medstifter af Hello Monday.
Det kunne lyde som et spark mod reklamebureauerne. Men nej – Hello Monday karakteriserer sig selv således:
”Vi har kopieret reklamebranchens evne til at fejre sig selv. Vi pitcher gerne – men fortæller, at det koster penge. Vi hylder nørden, ikke cv’et. Og vi dyrker teamet, som var det Ricardo i ’92,” sagde Johanne Bruun Rasmussen.
Ingen ros til Google og Nordea
Bo Linnemann, partner i Kontrapunkt, elsker bogstaver. Det kunne man tydeligt fornemme, da han som den første stod på podiet på Design-sporet.
”Jeg er dybest set bare en bogstavtegner”, sagde han og fortsatte provokerende:
”Det er fint med branding, men når det kommer til stykket, er det bogstavet, det handler om”.
Ofte kan man ved bogstaver alene – og altså uden at skrive navnet – identificere afsenderen, sagde den erfarne designmand og viste et eksempel:
Bogstaver kan dog være så generiske, at man ikke kan se forskel og så er det uinteressant som logo. I hvert fald fik Google, Lennovo og Nordeas spritnye logo ikke ros med på vejen fra Bo Linnemann.
Arrangementets Direct-spor – som i øvrigt hed Direct/PR, selv om der ikke her var noget PR inde over sessionerne – indeholdt flere cases, hvor af to – tankevækkende nok i disse digitale tider – var prisvindere med brevet som primære kommunikationsmiddel. Det gjaldt Directors case for Home og Klausen & Partners case for Man Diesel.
Ralf Lodberg, Advice. Foto: Niels Busch
Ralf Lodberg, partner i Advice, talte på Direct-sporet, fordi bureauet er involveret gennem hele kunderejsen. Og netop denne rejse giver organisatoriske udfordringer – bl.a. har det været svært at få de kreative frem på banen.
”Vi er så mange strateger, at vi nemt outmatcher en kreativ. Vi har måttet lave dogmeregler for at få de kreative mere frem på banen. Bl.a. at vi strateger skal holde vores kæft, når de kreative siger noget. Og hvis to kreative går sammen, slår det en partners mening.”
Niels Heilberg, Creative Circle. Foto: Niels Busch
Hos Creative Circle udtrykker Niels Heilberg dagen derpå stor glæde ved arrangementet:
“Dette er et godt og sundt startskud og bevis på, at folk gerne vil udveksle fejl, holdninger og erfaringer. Hvis vi gør det lidt mere, vil der blive stillet flere og bedre spørgsmål, som kan starte nye samtaler og samarbejder derude. Mere åbenhed. I Bureaubiz-sammenhæng kunne det måske betyde, at samtalerne i kommentarsporet blev mere faglige og mindre anonyme. Det er ikke farligt at stille spørgsmålstegn ved ting. Vi er bare ikke vant til det.”
Han fortæller, at de første tilbagemeldinger har være positive.
“Vi evaluerer, når filmene er kommet på efter weekenden. Umiddelbart ligner det en gentagelse til næste år. Måske større. Måske en ekstra gang inden året er omme, hvis folk synes, det er en god ide,” siger Niels Heilberg.