Flere bureauer blander sig i samfundsdebatten

Peter Engholm
25@mail.dk

– eller er det lige så meget en måde at markedsføre sig på? Nej, siger Halbye Kaag JWT. Ja, siger Reputation.

Først en annonce i Politiken. Derefter begyndte teksten at rejse rundt på mail med budskabet om at gøre noget ved krisen gennem at forbruge.

Flot og nobelt formål fra Halbye Kaag’s side – eller en anderledes markedsføring af bureauet? For hvorfor lige et medievalg bestående af Politiken, når man har et budskab til den brede befolkning? Og ligner det en tanke, at annoncen derefter skal rejse via mail?

 “Jeg griner, hvis dette bliver tolket som bevidst strategisk tiltag, der også skal brande bureauet. Så ville vi ikke have haft én indrykning – og ikke i Politiken – og så ville vi nok have haft noget i retning af “Er du enig, så kontakt …”. Jeg skrev teksten, fordi jeg havde noget på hjerte – og jeg ringede selv Politiken op, og vi betalte selv. Hykleriet ville være, at vi opfordrer til ikke at spare – for så at få annoncer i dagbladene via naturalieøkonomi og tuskhandel,” siger Carsten Kaag.

Han tilføjer, at kampagnen har ramt bredt – fra en folkeskolelærer til en bestyrelsesformand i en C20-virksomhed – og den lever sit eget liv.

“Jeg fik en mail fem minutter før, du ringede – fra en detailkæde, der vil lægge den på deres net. Be my guest. Og nej: Ikke noget med “uha, Halbye Kaag skal kobles på …” – det er ikke os, der står som afsender. Men et budskab, der skal videre, så vi kan støtte hinanden. Det vil kun være godt, hvis flere reklamebureauer blandede sig i debatten – også uden at nogen føler, at de har patent på eksempelvis finanskrisen. Verden er større end vores egen branche,” siger Carsten Kaag.

Reputation blander sig også i samfundsdebatten ved aktivt at bruge sin beliggenhed i en tidl. guldsmedeforretning på hjørnet af Bredgade og Palægade i København – en ny kampagne er netop lanceret i vinduerne ud mod gaden. Her kan forbipasserende frit afhente et par grønne eller røde kort, som de kan dele ud.

De grønne kort kan gives til personer, der udviser storsind, hjælpsomhed eller hensynsfuldhed, og det røde kort kan gives til personer, der udviser smålighed, intolerance, egoisme eller opfører sig hensynsløst.

“Det er baseret på observationer: At man ikke holder døren. Eller når man netop opfører sig ordentligt og lader personen med én liter mælk komme foran i supermarkeds-køen. Vi er ikke et bureau på 3. sal, men netop i gadehøjde – og har fingeren i jorden – og det er befriende også at kommunikere på denne måde,” siger tekstforfatter Ulf Westmark-Højelsen, der sammen med art director Carsten Loland står bag kampagnen med titlen “Når den gode opdragelse kommer til kort …”

Uegennyttigt – men det profilerer vel også bureauet …

“Det ville være hykleri at påstå andet. Før jeg kom til Reputation, kendte jeg ikke deres kunder, men jeg kendte måden, de brugte deres vinduer på. Vi kan godt lide at kommentere det samfund, der omgiver os – og samtidig er det også en øvelse at kommunikere for os selv. Og æde sin egen medicin,” siger Ulf Westmark-Højelsen.

Opgaven med at dekorere vinduerne går på skift mellem Reputations kreative, og teamets forrige kampagne var “Finanskrise – nej tak!”, hvor folk kunne hente et klistermærke til deres hoveddør for at holde finanskrisen ude.

Altså nogenlunde samme budskab som i Halbye Kaag JWT’s krise-stopper kampagne: “Det er hverken bankpakker eller skattelettelser der skal få krisen til at stoppe – Det er dig”.

“Jeg drillede dem og spurgte, om de måske går gennem Bredgade på vej til arbejde,” siger Ulf Westmark-Højelsen.

Hos Halbye Kaag JWT finder kreativ direktør og partner, Carsten Kaag, det skønt, at andre også blander sig i debatten – vel at mærke debatten om at støtte forbruget, ikke debatten om reklamebureauers profilering af sig selv.

“Det er baseret på observationer: Et tomt Magasin trods 70 pct. rabat og møder med kunder, der kører med meget lave index. Og i dét lys ligger det os sindsygt meget på sinde at sætte et lillebitte hjul i gang,” siger Carsten Kaag.